شهرستان ها

کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری البرز

البرز – رئیس کل دادگستری استان البرز کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری گفت: در دادگستری در مقایسه سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۹، ۶ درصد افزایش مختومه در شورای حل اختلاف داشتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فاضلی‌هریکندی بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه و شهادت شهید بهشتی و حادثه تلخ هفتم تیر در محل دادگستری استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: در دوران تحول و تعالی قوه قضائیه قرار داریم و از ۱۳ تیر ماه سال گذشته ریاست قوه قضائیه محسنی اژه‌ای سکان دار قوه قضائیه به دستور مقام معظم رهبری بودند.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات ریاست قوه قضائیه ورود مسئله محور به مسائل و مشکلاتی است که دستگاه قضائی دارد و چالش‌هایی که دستگاه قضا در انجام مأموریت‌های خاص خود و همچنین به عنوان بخشی از حاکمیت که با بخش‌های دیگر دارد.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: یکی از آن مسائل بحث ورود به سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی و نگه‌داری اموال توقیف شده در انبارها است که با این حرکت تا حد زیادی به ساماندهی کالاهای که در انبارها بوده منتهی شده است.

وی با اشاره به آزادسازی بستر رودخانه‌ها و سواحل دریاها که آغاز این حرکت توسط ریاست قوه قضائیه صورت گرفت، تصریح کرد: این امر از استان البرز و رودخانه کرج آغاز و منتهی به آزاد سازی رودخانه‌ها و سواحل دریای سایر استان‌ها شده است.

فاضلی هریکند ادامه داد: همچنین رئیس قوه قضائیه تاکیداتی در ارتباط با رعایت حقوق اشخاص به خصوص حقوق متهمین در نحوه احضار، جلب، بازداشت و مواردی از این قبیل دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زندانی‌ها ریاست قوه قضائیه مبنی بر استفاده حداقلی بازداشت‌های موقت، حقوق بازداشت شدگان و توجه به امور زندانیان ورود داشتند و جزو مواردی است که در دوره تحول و تعالی ریاست قوه قضائیه کلید خورد.

رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص حوزه عملکرد دادگستری استان گفت: در حوزه شاخصه‌های آماری و رسیدگی به پرونده‌های قضائی جزو مأموریت‌های اصلی دستگاه قضائی و دادگستری‌ها حل و فصل خصومات و رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی ادامه داد: در دادگستری کل استان در سال گذشته بالغ بر ۶۴۷۶۹۴ فقره در واحدهای قضائی کل استان وارد شده است و ۱۶۳۶۵۱ فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان وارد و مجموع ورودی پرونده ما با احتساب مراجع و محاکم قضائی و شوراهای حل اختلاف ۸۱۱۳۴۵ فقره پرونده بوده است.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه ورودی یکتا در دادگستری استان ۳۳۴۶۵۳ فقره پرونده است، اظهار کرد: با فرض دو نفر طرفین پرونده، حدود ۶۶۹۳۰۶ نفر از جمعیت استان در سال گذشته طرح دعوا کرده‌اند که بیش از یک پنجم جمعیت استان است.

وی در خصوص افزایش ورودی پرونده‌ها بیان کرد: در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ ما تعداد ۱۰۵۰۲۶ فقره پرونده معادل ۱۵ درصد افزایش ورودی داشتیم.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ تعداد ۸۱۶۷۷ فقره پرونده معادل ۱۱ درصد افزایش ورودی داشتیم، تصریح کرد: در مجموع در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۰ حدود ۴ درصد کاهش ورودی داشتیم.

وی در خصوص توسعه حل اختلاف با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ شاهد ۱۶ درصد پرونده سازش یافته بودیم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد ۳۵ درصد سازش در پرونده‌های وارده بودیم.

رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری استان البرز گفت: در دادگستری در مقایسه سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۹ نیز ۶ درصد افزایش مختومه در شورای حل اختلاف و ۲۵ درصد افزایش خروجی پرونده داشتیم.

وی در خصوص ابلاغ الکترونیک اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ با اجرایی شدن قانون اجرای دادرسی جدید به جای ابلاغ سنتی از ۱۱ درصد ابلاغ‌ها در سال ۱۳۹۵ که ابلاغ الکترونیک به رقم ۱۹ درصد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۸۹ درصد رسیده است.

فاضلی هریکندی با اشاره به سه قرارگاه تشکیل شده است، بیان کرد: در خصوص پرونده‌های خاص و مهم قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص در استان تشکیل شد و سرقت‌های مسلحانه و خشن، قتل و تجاوزات جنسی، مزاحمت نوامیس و بانوان، اخلال در نظم و آسایش عمومی، شرارت‌ها و پرونده‌های کثیرالشاکی در این قرارگاه به صورت متمرکز از زمان طرح در دادسرا تا زمان اجرای پرونده‌های مهم که بازتاب مهمی در استان دارد نیز پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: از جمله پرونده‌های رسیدگی شده کثیرالشاکی در این قرارگاه رسیدگی به پرونده سرقت مسلحانه در اتوبان و سرقت مسلحانه در طلافروشی بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی گفت: سه پرونده کثیرالشاکی در سال گذشته در ۲ ماه آخر سال در این استان رسیدگی شده که با رسیدگی به آن پرونده‌ها حدود ۱۵۰۰ نفر در این سه پرونده به عنوان شاکی با ۱۰۰ متهم بودند، ضمن اینکه شکات در نقاط مختلف کشور بودند و به صورت ویدئو کنفرانس به این سه پرونده رسیدگی شده است.

وی با اشاره به آمار سرقت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۸ نیز، ۸۷ پرونده در سال ۱۳۹۹ نیز ۷۸ پرونده و در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۰ پرونده تشکیل که میانگین کشوری به ترتیب برای سال ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ تعداد ۷۵؛۸۰؛ ۷۸ بوده است.

فاضلی هریکندی با اشاره به آمار حوزه پیشگیری که تعداد کل دیدبان پیشگیری به ترتیب برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز ۱۸۰۰۰ و ۲۳۰۰۰ بوده است، متذکر شد: تعداد گزارشات واصله سجام در سال ۱۳۹۹ نیز ۱۵۰۰۰ و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۷۰۰۰ بوده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا