شهرستان ها

کاهش ۶۰ درصدی آتش سوزی منابع طبیعی در فارس

شیراز – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: کاهش ۶۰ درصدی آتش‌ سوزی‌ها منابع طبیعی فارس در مقاسه با سال گذشته که کمتر از یک درصد عرصه را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرسول صمد نژاد با اشاره به رفع تصرف از هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی گفت: در حریم شهرها، اداره کل راه و شهرسازی متولی است و در حوزه‌های محیط زیستی بخشی از آنها به سازمان محیط زیست برای مراقبت واگذار شده است و همچنین در زمینه ویلاسازی و ساخت و ساز اغلب در در اراضی کشاورزی است که سازمان جهاد کشاورزی، متولی نظارت و برخورد است.

او با بیان اینکه ابرای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی، ظرفیت خوبی به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: با پایش ماهواره‌ای دقیق و لحظه‌ای، از طریق مدیریت فناوری این اداره کل، تخریب و تصرف اراضی در کوتاهترین زمان ممکن قابل رصد و پیگیری است‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به کاهش چشمگیر آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان، گفت: در مقایسه با پارسال آتش‌ سوزی‌ها ۶۰ درصد کاهش داشته که کمتر از یک درصد عرصه را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تشخیص علت عمدی و غیرعمدی آتش سوزی‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست، افزود: گاهی دیده شده که آتش سوزی از کنار باغات و مزارع به مراتع کشیده شده که در این مواردی صاحب باغ به دادگاه معرفی می‌ شود و در این راستا ۷۵ مورد پرونده در فارس تشکیل شده است.

او با اشاره به تجهیزات اطفا حریق در استان فارس اظهار کرد: در خصوص هلیکوپتر مخصوص و خلبان تخصصی آتش‌نشان این امکان را در عرصه‌های جنگلی فارس نداریم زیرا هلیکوپترهای آتش نشانی و آب پاش موجود در جنگل‌های زاگرس کاربرد زیادی ندارد و نمی توان از آن استفاده خوبی برای عرصه‌های جنگلی فارس کرد.

صمدنژاد با اشاره به تلاش های انجام شده برای تامین و افزایش تجهیزات اطفاء حریق در استان فارس گفت: تاکنون برای ۵۰۰ نفر تجهیزات و دمنده تهیه شده که نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

او با بیان اینکه افزایش تعداد قرقبان‌های فصلی در فارس برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی فارس ضروری است، خاطرنشان کرد: در این زمینه ۲ هزار و ۵۷۷ نفر نیرو نیاز است که از سال گذشته تاکنون برای بکارگیری حدود ۷۰ نفر اعتبار داده شده و امسال تلاش داریم این تعداد را به ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر برسانیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به فعالیت کوره های غیر مجاز تولید زغال اینگونه بیان کرد: متاسفانه تولید زغال از کوره‌های کارگاهها به خانه‌های مسکونی و چاله‌ها کشیده شده و برخی از این کوره‌ها به صورت غیرمجاز و در بشکه‌های ۲۲۰ لیتری در خانه‌ها ایجاد می‌شوند که در حال شناسایی و امحاء آنها هستیم.

صمدنژاد بیان کرد: در این زمینه تاکنون ۹۴ نفر دستگیر شده‌اند و ۳۵۱ خودرو توقیف و ۳۴۲ پرونده قضایی در استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح اقتصادی کردن مراتع و اراضی منابع طبیعی و حفاظت از آن، گفت: اگر منابع طبیعی برای مرتعداران درآمد داشته باشد قطعاً برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

به گفته او، در این زمینه طرح‌هایی برای سه شهرستان‌ تهیه شده که با اجرای آن، ضمن تولید ثروت برای دولت و حفظ منابع طبیعی با کمک مرتعداران و مردم، به اقتصاد خانوار کمک می‌شود و از جمله آن می‌توان به کشت آنغوزه، گل نرگس و یا بادام کوهی با درآمدی بیشتر از درآمد کشاورزی و دامداری اشاره کرد.

صمدنژاد خاطرنشان کرد که این طرح الگویی برای اولین بار است که در فارس در سطح کشور اجرا می‌شود و بر اساس نوع خاک، نیاز آبی و … کشت هر محصول مشخص می‌شود.

صمدنژاد با اشاره به برنامه هفته منابع طبیعی که از ۱۵ تا ۲۳ اسفندماه اجرایی شده است، گفت: مراسم مشترک روز درختکاری در کمربندی اکبرآباد با مشارکت شهرداری شیراز، درختکاری دانش آموزی، همایش بزرگ آبخیزداری در دانشکده کشاورزی شیراز تجلیل از پیشکسوتان، همایش پیشگیری از آتش‌سوزی، جشن درختکاری، پیاده‌روی کوهستان در روز جمعه و همایش بزرگ هنگ امداد طبیعت با هماهنگی سپاه فجر استان از جمله برنامه‌هایی است که در طول این هفته اجرا می‌شود.

او بیان کرد: هفته بزرگداشت منابع طبیعی با شعار “ایران سرسبز، ایران قوی، همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی” با محورهای حفظ و احیای جنگل‌ها و مراتع با مشارکت مردم، کاهش مخاطرات طبیعی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و مقابله با بیابان زدایی برگزار خواهد شد.

صمدنژاد همچنین گفت: تخصیص ۳۲ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی به ذخیره گاه گونه‌های کمیاب و منحصر به فرد، نهال کاری و بذرکاری در ۱۹ هزار هکتار از اراضی طبیعی، تولید بیش از یک میلیون اصله نهال، زراعت چوب در ۴۱۴ هکتار از اراضی فارس به منظور تامین بخشی از نیاز صنایع چوبی کشور توسط این اداره کل اجرا شده است.

به گفته او، اجرای طرح‌های کنترل سیلاب و رسوب در ۶۲۰ هکتار از اراضی طبیعی استان، رفع تصرف از ۱۴۰۰ هکتار اراضی تصرف شده، اجرای طرح‌های بیابان زدایی با کشت نهال، کشت گیاهان دارویی در ۸ هزار هکتار از اراضی استان، واگذاری مدیریت سه پارک جنگلی به بخش خصوصی و تدوین طرح مرتعداری برای ۱۴۰هزار هکتار از مراتع استان بخشی از این اقدامات است.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا