شهرستان ها

کاهش ۸۰ درصدی آورد رودخانه‌های اردبیل

اردبیل- مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به دلیل شرایط خشکسالی آورد رودخانه‌های استان اردبیل در سال زراعی جاری ۸۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیدری عصر دوشنبه در جریان بازدید از طرح‌های توسعه آبیاری در شبکه مغان در پارس‌آباد اظهار کرد: این کاهش نسبت به بلند مدت اتفاق افتاده و در کوتاه مدت نیز کاهش ۶۶ درصدی آورد رودخانه‌ها را در مناطق مختلف استان اردبیل شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: به رغم شرایط سخت خشکسالی با تلاش همکاران در شبکه مغان صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیون متر مکعبی آب در این مجموعه اتفاق افتاده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: آورد رود ارس به صورت چشمگیری کاهش یافته اما ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت پاییزی در مغان با افزایش روبه‌رو بوده و ما ۱۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی نیز در شبکه آبیاری مغان صرفه‌جویی را شاهد بودیم.

حیدری افزود: سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب در استان مصرف می‌شود که ۱.۷ میلیارد متر مکعب آن سطحی و سه دهم میلیارد متر مکعب نیز از آب‌های زیرزمینی است.

وی به کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال قبل و بلند مدت اشاره کرد و ادامه داد: در سال آبی جاری متوسط بارش استان کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بوده در حالی که در بلند مدت ۳۲۵ میلیمتر بارش را شاهد بودیم.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۴۰۰ میلیون متر مکعب آورد رود ارس در سال‌جاری کاهش نشان می‌دهد در حالی که با افزایش کشت پاییزه و جلوگیری از کشت دوم ۱۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی را در منابع آب استان شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ذخیره آب سد عمارت ۱۷ میلیون متر مکعب است که از ابتدای سال آبی جاری ۴۰ میلیون متر مکعب آب از این سد در اختیار زارعین و کشاورزان قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: در کنار این برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها، سعی بر این است تا در ایام باقی‌مانده از سال مالی ۱۴۰۱ جذب صد درصدی منابع عمرانی را نیز شاهد باشیم تا برگشتی اعتبارات در حوزه عمرانی و زیربنایی رخ ندهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا