شهرستان ها

«کبکاب» نیازمند ارتقای کیفیت/ خرمای استان بوشهر بیشتر معرفی شود

بوشهر- «کبکاب» به عنوان مهمترین گونه خرما در استان بوشهر برای ورود بهتر و بیشتر به بازارهای جهانی نیازمند ارتقای کیفیت و معرفی در قالب نمایشگاه‌های مختلف است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر در عرصه کشاورزی دارا ظرفیت‌های متعددی است که خرما به عنوان یکی از محصولات اصلی این استان محسوب شده و تعداد زیادی از کشاورزان در این عرصه مشغول به فعالیت و تلاش هستند.

«کبکاب» به عنوان مهمترین واریته خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود که علی‌رغم کیفیت و ویژگی‌های خوبی که دارد، به خوبی مورد اقبال و استقبال مصرف کنندگان قرار نگرفته و فروش محصول یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان و تجار است.

ارتقای کیفیت خرمای استان بوشهر نیازمند افزایش سواد کشاورزی فعالان عرصه تولید، بهره‌برداری، بسته‌بندی، نگهداری و سایر ارکان است که ابتدا خرمای باکیفیت تولید شود و سپس با بهترین شکل نگهداری و بسته‌بندی و حمل‌ونقل شود.

هرچند تاکنون اقداماتی در حوزه تحقیقاتی برای بهبود کیفیت خرمای استان بوشهر صورت گرفته ولی هنوز این اقدامات کافی نیست و باید کار کارشناسی، پژوهشی و کاربردی برای ارتقای سطح کیفیت خرما انجام شود.

ارتقای کیفیت خرمای کبکاب

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر از معرفی خرمای استان به عنوان یکی از راهکارهای مهم در عرصه حمایت از این محصول یاد کرد و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های مختلف زمینه معرفی خرمای استان بوشهر و بهبود وضعیت بازار این محصول را فراهم کنیم.

ارتقای کیفیت خرمای استان و تبیین اهمیت درجه‌بندی خرمای کبکاب از برنامه‌های مهم انجمن خرمای استان بوشهر است ندیر پور جم اضافه کرد: در همین راستا به صورت سالانه نمایشگاه‌های خرما برگزار می‌شود که امسال پنجمین دوره نمایشگاه را برگزار می‌کنیم که با حضور فعالان این عرصه با شعار ارتقای کیفیت خرمای استان و تبیین اهمیت درجه‌بندی خرمای کبکاب برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاهد افول صادرات خرمای کبکاب در سال‌های اخیر هستیم ادامه داد: باید تلاش کنیم که خرمای استان بوشهر جایگاه واقعی خود را پیدا کند. در سال‌های گذشته مشوق‌هایی برای صادرات خرما ارائه می‌شد که این سال‌ها مشوق‌ها قطع شده است.

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر از برگزاری نمایشگاه، میز و همایش خرما در استان بوشهر خبر داد و افزود: توسعه بازارهای خرما به عنوان یک برنامه و اولویت مهم در دستور کار است و در این راستا بهبود کیفیت خرما را باید ویژه‌تر دنبال کنیم.

وی از پیگیری موضوع تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری خبر داد و بیان کرد: شرایط و زیرساخت‌های این اقدام توسط سازمان توسعه تجارت در حال ایجاد شدن است.

پورجم تصریح کرد: افزایش تولید خرمای کبکاب و فشارهای اقتصادی باعث شده تا به کیفیت خرما به خوبی توجه نشود. ارتقای شاخص بهره‌وری از نظر کمیت و کیفیت و تفکیک خرمای خوب از بد و استقرار استانداردهای بین‌المللی در واحدهای تولیدی از برنامه‌های مهم است.

«کبکاب» نیازمند ارتقای کیفیت/ <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7'>خرما</a>ی استان <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1'>بوشهر</a> بیشتر معرفی شود

معرفی خرمای استان بوشهر

معرفی خرمای استان بوشهر در بازارهای داخلی و خارجی یکی از راهکارهای مهم به منظور ایجاد بازارهای جدید برای خرمای استان بوشهر است که برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از این اقدامات است.

به گفته خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازارگانی استان بوشهر، برگزاری نمایشگاه خرما در بوشهر فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات و ارزآوری ازا ین طریق است که امسال در قالب نمایشگاه، میز و همایش تخصصی برگزار می‌شود و ۷۰ شرکت از استان‌های مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم که این نمایشگاه‌ها با کیفیت و کمیت مناسبی برگزار شود تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد ارتقای سطح نمایشگاه‌ها هستیم که امیدواریم مورد رضایت نخلداران و فعالان عرصه خرما قرار گیرد.

تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن خرما

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالانه ۱۷۵ هزار تن محصول از نخیلات استان برداشت می‌شود که شامل ۱۵ هزار تن خارک، ۴۵ هزار تن رطب و ۱۱۰ هزار تن خرما است.

کبری توکلی با اشاره به وجود ۳۴ هزار هکتار نخلستان در استان بوشهر بیان کرد: حدود ۳۰ هزار تن از خرمای استان بوشهر صادر می‌شود که تلاش می‌شود با راهکارهای مختلف زمینه افزایش صادرات در این استان فراهم شود.

«کبکاب» نیازمند ارتقای کیفیت/ <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7'>خرما</a>ی استان <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a8%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%b1'>بوشهر</a> بیشتر معرفی شود

وی از مهمترین مشتری‌های خرمای استان بوشهر به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و همچنین اروپا اشاره کرد و افزود: کبکاب با ۶۷ درصد بیشترین میزان را در بین گونه‌های مختلف خرمای استان دارد.

برگزاری نمایشگاه خرما می‌تواند نقش مهمی در بازار خرمای استان بوشهر داشته باشد. به گفته حسین نامور مدیر نمایشگاه‌های بوشهر، این نمایشگاه امسال با حضور ۱۳ استان در ۲ سالن بزرگ از ۲۳ تا ۲۶ آبان‌ماه در استان برگزار می‌شود.

تلاش برای بهبود بازار خرما

عضو انجمن ملی خرما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال گذشته و با پیگیری نماینده دشتستان میز ملی خرما با حضور مسئولان ملی برگزار شد و تلاش گسترده‌ای برای بهبود بازار خرما انجام شد. برخی اتفاقات از جمله طوفان مونسون باعث شد تا کیفیت خرمای استان کاهش یافته و بسیاری از خرماها دچار ترشیدگی شوند که این موضوع سبب کاهش قیمت خرما شد.

حیدر رئیسی اضافه کرد: این وضعیت سبب شد که بخشی از خرما قابلیت مصرف در بازار را نداشته و میزان ضایعات خرما به بیش از ۴۰ درصد برسد و این موضوع بر بازارپسندی خرما تأثیر گذاشت.

وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای بازار خرمای استان بوشهر تصریح کرد: امیدواریم با حمایت‌های صورت گرفته شاهد افزایش صادرات خرما و سودمندی بازار برای همه حلقه‌های تولید تا مصرف به ویژه نخل‌داران باشیم.

خرما به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود که اقشار متعددی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و با حمایت لازم می‌توان به بهبود معیشت فعالان خرما امیدوار بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا