شهرستان ها

کتاب «شناس‌نامه» رونمایی شد

اصفهان – کتاب «شناس‌نامه» که آثاری از ۲۰۰ هنرمند اصفهانی است، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه آئین رونمایی کتاب «شناس‌نامه» در خانه صفوی اصفهان برگزار شد. این کتاب که حاصل کار ۲۰۰ هنرمند اصفهانی است به معرفی منتخبی از هنرمندان تجسمی فعال در نصف‌جهان می‌پردازد.

الناز رجبیان، مدیر گالری اکنون در این مراسم اظهار داشت: دقیقاً چهار سال از افتتاح خانه صفوی و هشت سال از تأسیس گالری اکنون می‌گذرد. کتاب شناس‌نامه بالغ بر ۲۰۰ هنرمند را در برهه تاریک هنری ایران و اصفهان دور هم جمع کرد. این کتاب در زمانی جمع‌آوری شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت‌های هنری متوقف بود. کتاب شناس نامه ردپای هنرمندان اصفهانی است و جمع‌آوری آن کار مهمی بود.

وی افزود: برای هر کتاب یک نهال در کاشتیم، زیرا برای چاپ هر کتاب یک درخت قطع می‌شود. هنرمندان این شهر به حمایت مسئولان و هنردوستان نیاز دارند.

هنر باید اشاعه یابد

شهریار صمصام، هنرمند پیشکسوت اصفهان در این مراسم گفت: هنر باید نشر پیدا کند و در دل جامعه جایگاه خود را پیدا کند. ارزش هنر بسیار زیاد است و غذای روح انسان را تأمین می‌کند. بدون هنر، انسان مرده متحرک است و جایگاه بالایی دارد. هرکس برای هنر قدمی کوچک بردارد کاری بزرگ انجام داده است.

وی ادامه داد: اگر نقاشی، موسیقی، سینما، تئاتر و ادبیات وجود نداشت، زندگی کسل کننده می‌شد. هنر در فطرت انسان نهفته و حتی انسان‌های اولیه پیش از کلام در غارها نقاشی می‌کردند. همه کودکان در همه سنین موسیقی و نقاشی را دوست دارد. اما هنر به دلیل اینکه تقویت نشده و نشر پیدا نکرده، مهجور مانده است.

صمصام خاطرنشان کرد: فعالیت‌های نظیر کتاب «شناس‌نامه» باعث نشر و اشاعه هنر می‌شود. در اصفهان هنرمندان برجسته بسیاری داریم و باید سالی ۱۰۰ تا از این جنس کتاب‌ها چاپ شود. هنرمند درجه یک این شهر ناشناس و مهجور واقع شدند.

فضای هنری شهر مسموم شده

همچنین امیر رجایی، کیوریتور و هنرمند اصفهانی در این مراسم گفت: خوشبختانه دغدغه تکریم و حفظ آثار هنرمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد. اگرچه حمایت‌ها کم است، اما همین حمایت‌ها باید ادامه یابد.

در ادامه رضوانی، فعال فرهنگی تصریح کرد: قصه چاپ این کتاب بسیار پر غصه است و کار فرهنگی کردن بسیار سخت است‌. طراحی این کتاب از دو سال پیش آغاز شد و در نهایت با ۲۰۰ جلد با فرآیند اسپانسری به چاپ رسید. اتفاقات فرهنگی شهر به سختی پیش می‌رود و از مسئولان فرهنگی شهر درخواست حمایت ویژه به عنوان یک وظیفه داریم.

وی تاکید کرد: فضای هنری شهر روز به روز مسموم‌تر می‌شود و شرایط روز به روز بدتر می‌شود. برای جلوگیری از بحران‌های مهم در فرهنگ شهر باید به سمت حمایت از بنیادهای فرهنگی پیش رویم. متأسفانه فرهنگ را رها کردیم و زمانی که وقت درمان رسید و شرایط بحرانی شد، حسرت می‌خوریم.

کتاب «شناس‌نامه» سبکی از تذکره است

رسول معرک‌نژاد، هنرمند اصفهانی دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار داشت: کتاب «شناس‌نامه» در شهری چاپ شده که کار فرهنگی کردن به دلیل زد و بندهایی که وجود دارد بسیار دشوار است. این کتاب را می‌توان جز تذکره‌ها حساب کرد، کتاب‌هایی که نگارش آن‌ها از دوره صفوی آغاز شده و از اواخر قاجار رونق آن کم شده است.

وی افزود: بانیان بسیاری از سبک‌های هنری از اهالی اصفهانی بودند و ارزش این شهر در کلیت فلات ایران ویژه است. به وسیله این جنس کتاب می‌توان هنرمندان را معرفی کرد. نیاز این جنس کتاب بسیار مبرم است، زیرا هنوز شناختی روی مکاتب هنری و هنرمندان اصفهانی وجود ندارد.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا