شهرستان ها

گامی برای رفع ناترازی گاز/اجرای طرح مخازن روزمینی گاز در کشور

بیرجند- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اجرای مخازن روزمینی در دستور کار است تا علاوه بر رفع ناترازی گاز، در بحران سرما صنایع در تأمین گاز خود مشکلی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید چگنی شامگاه پنج شنبه در نشست با استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان، بیان کرد: اجرای این خط تکمیل رینگ شرقی کشور را رقم خواهد زد و شاهد تقویت شبکه گازرسانی به شمال شرق کشور و خراسان جنوبی هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های بهینه‌سازی در دستورکار شرکت ملی گاز است، افزود: در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند

چگنی با بیان اینکه تعویض چهار میلیون بخاری کم‌بازده در دستور کار قرار دارد، گفت: استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف راهکار دیگر بهینه سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران است.

گازرسانی به ۳۰ میلیون واحد تولیدی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: اگر اجرای این پروژه کلان و ملی براساس برنامه و به درستی پیش برود، ضمن ایجاد بستر توسعه بازار بهینه‌سازی، تا حد زیادی مصرف گاز نیز کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا، بیان کرد: خط لوله انتقال ۳۰ اینچ تربت حیدریه – دیزباد به طول ۶۵ کیلومتر از طرح‌های مهم در دست اقدام بوده که در پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور کمک کننده است.

چگنی با بیان اینکه اجرای خط سراسری یازدهم از عسلویه در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد، گفت: این طرح پیش بینی شده تا بیرجند و سرخس اجرا شود که اجرای آن مانور ما را برای صادرات گاز افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: خط انتقال گاز تربت جام – صالح آباد هم با سرعت و قوت در دست اجرا بوده که در آبان ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و همه این طرح‌ها به تقویت شبکه گاز شرق کشور کمک خواهد کرد.

چگنی با بیان اینکه شرکت گاز تاکنون به ۳۰ میلیون واحد تولیدی گازرسانی کرده و گاز آنها را تأمین می‌کند، افزود: ۳۰۳ میلیون متر مکعب گاز روز گذشته در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده‌ایم که رقم بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش‌ها بر این است که شبکه گاز شمال شرق کشور تقویت شود، بیان کرد: ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند که تا پایان سال جاری این رقم به ۸۸ درصد هم خواهد رسید.

تأمین گاز بخش خانگی اولویت است

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وجود ۲۱ پالایشگاه برای تأمین گاز کشور، گفت: ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار بالا و ۴۲۶ هزار کیلومتر شبکه گاز روستایی و شهری داریم.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای بالای تولید کننده گاز است، گفت: در بحران سرما سال گذشته روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط تزریق می‌کردیم در حالی که ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در تولید گاز در کشور داشتیم.

چگنی با بیان اینکه اولویت ما تأمین گاز بخش خانگی بعد نیروگاه و صنعت است، بیان کرد: باید استان‌ها نگاه ملی در مصرف و مدیریت گاز داشته باشند.

وی از ایجاد مخازن روزمینی خبر داد و گفت: سرمایه گذاران در این طرح برای شهرک‌های صنعتی این مخازن را احداث می‌کنند و ما هم گاز آن را با قیمت مناسب تأمین می‌کنیم تا در بحران انرژی از این ظرفیت استفاده شود.

اجرای طرح ذخیره سازی روزمینی گاز

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این اقدام گامی مؤثر در راستای رفع ناترازی گاز است، افزود: از طرفی هم باعث می‌شود تا در بحران‌ها، صنایع در تأمین گاز خود مشکلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه شیوه نامه اجرای مخازن روزمینی به همه استان‌ها ابلاغ شده تا با احداث آن و در بحران سرما صنایع در تأمین گاز خود مشکلی نداشته باشند، گفت: خراسان جنوبی هم می‌تواند در ایجاد مخازن روزمینی گاز با جذب سرمایه گذاران گاز پیشگام باشد.

بنا به گفته چگنی، طرح‌های ذخیره سازی روزمینی گاز در دستور کار قرار گرفته که طرح جدیدی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا