شهرستان ها

گز اصیل اصفهان ظرفیت کارآفرینی و ثروت آفرینی دارد

اصفهان – رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت: جایگاه گز اصیل اصفهان یک ظرفیت بزرگ است و با قدمت‌ترین سوغات اصفهان به شمار می‌رود که می‌تواند اشتغال آفرینی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سرشوقی ظهر امروز در نشست اصحاب رسانه به مناسبت همایش گزاصفهان به عنوان میراث ناملموس اظهار داشت: نخستین فعالیت‌های این انجمن برگزاری همایش‌های صنایع غذایی بوده و در بسیاری از موارد صنایع غذایی و مواد خام رتبه بسیار بالایی دارد.

وی افزود: برای برندسازی این محصول همچنان باید تلاش کرد و اصفهان می‌تواند سبد کاملی در بخش غذایی را تأمین و ارائه کند و در زمینه صادرات، ارزآوری، ایجاد سرمایه، کارآفرینی و … مؤثر واقع شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت: جایگاه گز اصیل اصفهان یک ظرفیت بزرگ است و با قدمت‌ترین سوغات اصفهان به شمار می‌رود که به زمان صفویه برمی‌گردد و می‌تواند اشتغال آفرینی و در سطح بین‌المللی ثروت‌آفرینی کند.

وی خاطر نشان کرد: روز گز اصفهان در تقویم کشوری ثبت شده که ۲۶ بهمن ماه بزرگداشت آن را برگزار خواهیم کرد، همچنین در این همایش از ترانه گز به عنوان اثری از یک خواننده اصفهانی رونمایی و در کنار آن سمفونی گز آماده شده است.

سرشوقی ادامه داد: «کارآوا» از صداهای تولیدی گز آماده شده و حتی از استاد تاریخ آقای معتضد نیز در این همایش دعوت به عمل می‌آید تا از قدمت آن توضیح دهند.

وی با بیان اینکه موضوع گز در ابتدا باید ارزش‌گذاری و بعد به صورت منطقه‌ای و کشوری معرفی گسترده شود، گفت: از طریق همایش مطالبه‌گری‌ها جهت کسب ثروت از مسئولان پیگیری می‌شود تا در کنار سایر ظرفیت‌های استان به آن توجه شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت: گز از ظرفیت غذایی بالایی نسبت به شکلات و سایر شیرینی‌جات دارد و در حال حاضر سعی می‌شود که از استاندارد تشویقی به دریافت استاندارد اجباری برود تا دغدغه فکری و کیفیت اصیل را رفع کند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی نیز در این نشست با بیان اینکه گز یک ویژگی خاص دارد که صنعت آن منحصر ایرانی است و مانند شکلات و سایر شیرینی‌جات از غرب گرفته نشده، گفت: گز یک محصول دانشی است و توانایی ساخت بدون قند و فراسودمند را دارد و حتی در این راستا مهندس ساخت گز تربیت می‌شود.

گوهریان ادامه داد: تاکنون بدون کمک دولت ۵۰ میلیون کیلو ظرفیت تولید بالفعل در صنعت گز وجود دارد و این یعنی ۱۰ همت گردش مالی که متأسفانه بدان توجهی نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دوران کرونا ضربه بدی به این صنعت زد زیرا فروش بیشتر آن توسط گردشگران انجام می‌شود و ۱۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت: گز سه سال است که ثبت اصالت جغرافیایی اصفهان شده و مردم باید حمایت کنند تا تنوع محصولی فراهم شود و حاشیه سود آن بالا رود.

شریفی مسئول اتحادیه گزو شیرینی اصفهان نیز معتد است که جایگاه گز و واقعیت و حقیقت آن را باید برای عموم مردم معرفی کرد و در کنار آن در زمینه صادرات پیشرفت داشته باشیم، از این رو حساسیت و مسئولیت نسبت به آن برای تمرکز بر اصالت‌بخشی است.

سید مهدی دردشتی عضو هیأت مدیره اتحادیه گز و شیرینی گفت: گز اصفهان ماندگاری خوبی دارد و مواد نگهدارنده ندارد. در واقع گز در اصفهان به سبک صنعتی تهیه می‌شود و در صادرات این محصول نیاز به بازارسازی دارد، با این وجود آمار صادرات آن مناسب بوده و نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی در این زمینه دارد؛ به ۲۲ کشور صادر می‌شود که در سال گذشته به ۲۸ کشور رسیده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا