شهرستان ها

گوگرد زدایی از مازوت در مبدأ صورت بگیرد

هدف‌گذاری دولت برای ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه منصوبه جدید


مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: وزارت نیرو در تعیین نوع مازوت دریافتی دخالتی ندارد اما مطالبه مردمی این است که مازوت استاندارد دریافت شود و گوگرد زدایی در مبدأ صورت بگیرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عابدی صبح چهارشنبه در نشست با خبرنگاران به عملکرد دولت سیزدهم در صنعت برق اشاره و خودباوری را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: هم‌اکنون تمامی دستاوردهای توانیر به دست توانمند نیروهای داخلی انجام و تمام زنجیره برق ما توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور تامین می‌شود، افزود: ۵ درصد مابقی یا آمار خرابی آن‌ها بسیار پایین بوده و یا خرید آن به صرفه‌تر از ساخت آن است ضمن اینکه سیستم کنترل واحد‌های نیروگاهی ما هم بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی مازندران با بیان اینکه کشور ایران جز ۵ کشور سازنده توربین‌های نیروگاهی و‌ نهمین کشور دنیا در ظرفیت منصوبه در تولید برق است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۹۵ هزار مگاوات ظرفیت نامی نیروگاه منصوبه است که در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه نهم را داریم.

وی افزود: در زمینه تولید توربین‌هایی که وظیفه تولید برق را دارند جزء پنج کشور دارنده این تکنولوژی هستیم.

عابدی رشد تاسیسات آب و برق از ابتدای انقلاب تاکنون در کشور را ۲۳ برابر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعت برق در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شده است که بخشی از آن‌ها در سفرهای ریاست جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت در بخش تولید برق، نصب ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه منصوبه جدید را برای کاهش ناترازی تولید برق هدف‌گذاری کرده است، ادامه داد: از این میزان ۸ هزار مگاوات محقق شد.

عابدی یادآور شد: در تابستان گذشته پیک بار مصرف کشور ۶۵ هزار و ۲۶۷ مگاوات بوده است در صورتیکه بیشترین ظرفیت تولید ما ۵۴ هزار مگاوات بوده که باعث ناترازی تولید مصرف برق شده است البته این مهم به‌گونه‌ای مدیریت شد که ما کم‌ترین خاموشی را در بخش خانگی داشتیم ضمن اینکه بیشترین مصرف برق در مرداد و شهریور ماه مربوط به صنایع بوده است.

وی با بیان اینکه پیک مصرف انرژی برق استان مازندران در گرم‌ترین روز سال ۵ هزار مگاوات بوده است، گفت: این در حالیست که ظرفیت نامی منصوبه ظرفیت مازندران و گلستان ۳۲۰۰ مگاوات است.

عابدی ادامه داد: در حال حاضر برای آماده‌سازی نیروگاه حدود ۱۱۰ هزار و ۸۶۳ مگاوات برنامه تعمیراتی برای سطح کشور تعریف شده است و ضریب آمادگی بالای ۹۸ درصد را برای تابستان آتی هدف‌گذاری کردیم.

وی با بیان اینکه تسریع در احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله اقدام‌های دولت سیزدهم است، افزود: انرژی‌های تجدید‌پذیر یکی از راهکارهای موثر در رفع ناترازی برق است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی مازندران همچنین به شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی مازندران اشاره کرد و گفت: این شرکت متولی تولید نیروی برق در استان‌های مازندران و گلستان است و در آینده‌ استان گیلان نیز به این مجموعه اضافه می‌شود.

عابدی با اعلام اینکه این شرکت مالک نیروگاه برق شهید سلیمی نکا است، ظرفیت نامی نیروگاه برق شهید سلیمی نکا را ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات اعلام کرد و افزود: همچنین این شرکت مالکیت نیروگاه نوشهر نیز  را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی مازندران ظرفیت نامی نیروگاه‌های استان را ۳ هزار و ۷۶۳ مگاوات اعلام کرد.

وی در بحث مازوت‌سوزی نیروگاه شهید سلیمی نکا اشاره کرد و‌ افزود: امسال نسبت به سال‌های گذشته مصرف گاز نیروگاه شهید سلیمی نکا ۱۰۰ افزایش پیدا کرد و به همان ترتیب مصرف مازوت نیز صددرصد کاهش پیدا کرده است.

عابدی به تشکیل ۱۲۰ پرونده شکایت باغداران برای مصرف مازوت نیروگاه نکا اشاره کرد و افزود: البته هنوز ۱۵ پرونده شکایت باغداران در خصوص مصرف مازوت و آسیب به محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: البته تنها واحد بخار این نیروگاه مازوت‌سوزی دارد متاسفانه مازوت به استان مازندران هدایت می‌شود و این موضوع باید مورد توجه مسئولان استانی قرار بگیرد تا با پیگیری‌ها میزان حجم مازوت به استان را کاهش و حجم ورود گازوئیل را افزایش دهند یا اینکه به این نیروگاه سوخت گاز تخصیص دهند که این موضوع هم به دلیل مصارف خانگی در شش ماهه دوم عملا امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: وزارت نیرو در بخش سوخت، مجری دریافت مازوت از وزارت نفت است؛ ما عملا در تامین سوخت اختیاری نداریم و این دستورالعمل، ملی است ضمن اینکه باید در مصرف گاز هم مدیریت داشته باشیم.

عابدی افزود: اگر مازوت سوزی نداشته باشیم با وجود کاهش مصرف برق ممکن است با خاموشی مواجه شویم.

وی ادامه داد: طبق ماده دو قانون هوای پاک، باید مازوت کیفی را تحویل بگیریم اما گوگرد موجود در مازوت سبب آلودگی و آسیب جدی به محیط زیست می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی مازندران افزود: گوگرد زدایی علاوه برحجم‌ مصرف آب موجب با ایجاد پسماندهای گچی به خاک ضرر می‌رساند.

عابدی همچنین به همکاری دولت سیزدهم و تامین اعتبار حدود ۳۰ میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم الانبیا برای لایروبی حوضچه نیروگاه اشاره کرد و گفت: پسروی آب دریای خزر به تاسیسات سواحل از جمله نیروگاه نکا آسیب وارد کرده که برای رفع این مشکل باید چاره‌اندیشی درست کرد زیرا این چالش ما را با خاموشی نیروگاه نکا مواجه می‌کند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا