شهرستان ها

۱۰ درصد گونه‌های گیاهی و دارویی در معرض انقراض هستند

نوشهر- مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع از شناسایی هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی و دارویی در مراتع و عرصه های کشور خبر داد و گفت: ۱۰ درصد از این گونه ها در معرض خطر و انقراض هستند.

ترحم بهزاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ۱۷ کارکرد مراتع شامل تولید علوفه، عسل، گیاهان دارویی و غیره اظهار داشت: ۲۵ تولیدات مراتع دارای ارزش بازاری و۷۵ درصد دارای ارزش غیربازاری نظیر زیست محیطی، جلوگیری از فرسایش خاک، جذب کربن، هدایت روان آب‌ها و غیره است.

وی با بیان اینکه نگرش سازمان در سال‌های گذشته تولید علوفه و تألیف و چرای دام بوده است، افزود: در راستای تغییر نگرش و برای بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها بهره برداران و تقویت افزایش پوشش گیاهان ما را بر آن داشت تا از سایر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مراتع استفاده کنیم.

بهزاد به طرح‌های مرتع داری تلفیقی اشاره کرد و گفت: هزاران مکلف هستند پس از ابلاغ کتبی دو سال فرصت دارند که اقدام به تهیه طرح مرتع داری داشته باشند.

مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها بوم گردی و گردشگری را از جمله برنامه‌ها در مراتع ذکر کرد و گفت: توسعه زنبورداری، آبزی پروری، پرورش ماکیان، زراعت چوب، توسعه گیاهان دارویی، پرواربندی از جمله زمینه‌های فعالیت است.

وی به ارزش اکولوژیکی و بازاری و غیر بازاری تولیدات مراتع اشاره کرد و گفت: ارزش بازاری تولیدات مراتع ۲۴۱ هزار میلیارد تومان و ارزش غیر بازاری آن ۷۲۳ هزار میلیارد تومان است.

وی انجام عملیات‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی و مدیریتی را از جمله طرح‌ها برشمرد و احیا اصلاح و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی را از جمله رسالت این سازمان بیان کرد و گفت: هرگونه بهره‌برداری و صادرات گونه‌های گیاهی بدون اجازه منابع طبیعی ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود.

بهزاد با اشاره به اینکه نقشه رویشگاه‌هاو اقلام مجاز و مشروط برای برداشت مشخص می‌شود، افزود: بیش از هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی و دارویی در عرصه‌های طبیعی و مراتع کشور شناسایی شد که ۱۰ درصد آن در معرض خطر و از بین رفتن است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا