شهرستان ها

۱۱۱ طرح راکد کشاورزی در اردبیل احیا شده است

اردبیل- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۱۱۱ طرح راکد کشاورزی در دولت سیزدهم با پرداخت تسهیلات بانکی احیا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری ظهر چهارشنبه در آئین افتتاح و بهره برداری از گلخانه و سردخانه تحقیقاتی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در اردبیل همزمان با هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: ۲۶ درصد صادرات غیرنفتی استان اردبیل مربوط به محصولات کشاورزی است و محور اصلی توسعه این استان نیز توجه به بخش کشاورزی در حوزه‌های زراعی، باغی و دامی است.

وی تصریح کرد: چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان اردبیل انجام می‌شود و یک سوم اشتغال استان نیز بر عهده این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۴۶ درصد اراضی استان اردبیل متعلق به بخش کشاورزی است، گفت: در استان اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی داریم که ۵۱۵ هزار هکتار آن دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آبی است.

اژدری افزود: ۴۰ هزار هکتار باغات در این استان وجود دارد که در تولید محصولات باغی متنوع، استان اردبیل جز استان‌های پیشرو کشور است.

وی به ظرفیت تولید ۲۸ درصدی شیر در مجموعه کشت و صنعت مغان و توسعه مراکز آزمایشگاهی و اصلاح نژاد قوچ مغان اشاره کرد و ادامه داد: در شمال استان به عنوان یک سرمایه ملی مرکز پرورش شتر دوکوهانه را شاهد هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استان اردبیل در تولید ۱۲ رقم محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد و ۱۲۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در این استان انجام می‌شود که ۱۰۶ میلیون قطعه آن مازاد بر نیاز استان است.

اژدری اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال ۵۷۵ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود که نسبت به سال های گذشته یک رقم بی‌سابقه است.

وی از آغاز برداشت و خرید محصول گندم در ۴۶ مرکز در ۱۲ شهرستان استان خبر داد و بیان کرد: ۴۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و ذخیره‌سازی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: تاکنون ۲۷۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به نیاز ۱۸۰ هزار تنی استان به این محصول استراتژیک، ذخیره‌سازی ۳۰۰ هزار تنی را در این استان شاهد باشیم.

اژدری به قلع و قمع تغییر کاربری اراضی کشاورزی به تعداد ۴۶۹ مورد اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماهه اخیر و با همراهی شورای حقوق بیت‌المال ۷۳۴ هکتار اعاده اراضی را به بخش کشاورزی شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۱۰ هزار و ۲۷ طرح کشاورزی در اولویت حمایت قرار گرفته که پرداخت یک‌هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان تسهیلات را به فعالان این بخش شاهد بودیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در دولت سیزدهم طرح‌های نیمه‌تمام ۱۰ سال گذشته احیا و مورد بهره برداری قرار گرفته و از محل خشکسالی نیز برای یک‌هزار و ۸۹ نفر تسهیلات پرداخت شده است.

اژدری بیان کرد: در سه سال دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح کشاورزی با پرداخت تسهیلات بانکی احیا شده تا فرصت اشتغال برای جوانان و بیکاران منطقه فراهم آید.

وی با اشاره به افتتاح گلخانه و سردخانه تحقیقاتی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با سطح زیرکشت حدود ۲۰ هزار هکتار و میزان تولید سیب‌زمینی حدود ۸۰۰ هزار تن و متوسط عملکرد حدود ۴۰ تن در هکتار برخوردار بوده و حائز رتبه دوم کشوری است.

اژدری تصریح کرد: معرفی ارقام جدید که دارای ظرفیت عملکرد بالاتر از ارقام موجود است از ضرورت‌ها و برنامه‌های اصلاح‌نباتات بوده و دستیابی به ارقام سیب‌زمینی با عملکرد بالاتر از ارقام موجود و دارای سایر صفات مطلوب زراعی نظیر مقاومت به تنش‌های محیطی زنده و غیرزنده خصوصاً تحمل به کم‌آبی و سرما و نیز سازگاری بالا باشند از اصلی‌ترین اهداف به‌نژادی سیب‌زمینی در کشور است.

وی ادامه داد: براساس شیوه نامه سازمان تات اصلاح و معرفی رقم سیب زمینی فقط در اردبیل و کرج صورت می گیرد و در حال حاضر فقط در اردبیل انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: سال گذشته از تلاقی های صورت گرفته حدود ۶ هزار بذر هیبرید حاصل شد که امسال در گلخانه کشت شده و در مرحله برداشت می باشد. علاوه بر این تلاقی ها باز امسال ادامه دارد و تا آخر مرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

اژدری به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: تولید ارقام جدید سیب زمینی با عملکرد بالا و سازگار به کم آبی، سرما و تنش های محیطی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و عدم وابستگی به بذور وارداتی در واقع تولید دانش که مستقیما با امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی دخیل است، از اهداف عمده این طرح است.

وی بیان کرد: مساحت این گلخانه ۳۳۲ مترمربع به ارزش ۲۰ هزار بذرحقیقی و ۵۰ هزار گیاهچه سیب زمینی، با هزینه ۱۱میلیارد ریال از سال ۱۴۰۱ آغاز و سال گذشته به اتمام رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مساحت سردخانه این طرح را ۲۷ مترمکعب به ظرفیت ۲۰۰ هزار مینی تیوبر برای نگهداری با هزینه ۳.۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا