شهرستان ها

۱۹ ذخیره‌گاه جنگلی در استان زنجان وجود دارد

زنجان- معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: ۱۹ ذخیره‌گاه جنگلی در استان وجود دارد که دو ذخیره‌گاه در زنجان یک ذخیره‌گاه ماه‌نشان و مابقی در شهرستان طارم واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان فقیه با بیان اینکه منابع‌طبیعی سالانه حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال را تولید می‌کند، اظهار کرد: یکی از بهترین نهالستان‌های شمال‌غرب کشور در این استان است و تلاش شده در این نهالستان گونه‌های جنگلی و صنوبر برای تولید چوب تولید و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در توسعه و احیای جنگل با بذر نهال ۳۵۰ هکتار اراضی تحت پوشش است و با توجه به اهمیت موضوع شاهد افزایش حجم کار هستیم، البته اعتبار امسال برای این منظور اختصاص داده نشده است و سعی داریم از توان خیران این حوزه بهره ببریم.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان با بیان اینکه در استان ۱۹ ذخیره‌گاه جنگلی در استان وجود دارد که دو ذخیره‌گاه در زنجان یک ذخیره‌گاه ماه‌نشان و مابقی در شهرستان طارم واقع شده است که باید از این ذخیره‌گاه‌ها حفاظت کنیم. البته با استفاده از صندوق توسعه ملی کپه‌کاری در ۶۲۵ هکتار از اراضی ملی که نیاز به اصلاح داشت، انجام و بذرپاشی نیز در ۱۵۰ هکتار محقق شد.

فقیه با بیان اینکه ۵۶ درصد کل مساحت استان زنجان برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است، افزود: از این مقدار ۷۳ هزار هکتار جنگل و مابقی اراضی ملی است که حفاظت از این عرصه‌ها بر عهده پرسنل منابع‌طبیعی به خصوص همکاران جنگلبان یگان حفاظت که در خط مقدم قرار گرفته‌اند، است.

وی به وضعیت مراتع استان اشاره کرد و افزود: ۲۱ درصد مراتع استان جزو مراتع خوب است، ۳۷ درصد متوسط و ۴۲ درصد مراتع فقیر به شمار می‌آید، در این حوزه عمده فعالیت مرتع ساماندهی کنترل چرای دام مطرح است که امسال ۱۶۰ هزار هکتار مدیریت را انجام دادیم.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان ادامه داد: بحث ممیزی مراتع نیز مدنظر است که ۵۱ هزار هکتار را عملیاتی کردیم و به دنبال اتمام ممیزی هستیم که تقریباً به این هدف رسیدیم.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا