شهرستان ها

۲۴ هکتار از باغات انجیر خلخال بارور است

خلخال- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: بالغ بر ۳۰ هکتار از باغات خلخال به کشت انجیر اختصاص یافته که از این میزان ۲۴ هکتار باغات بارور است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شادخاطر بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم آغاز برداشت انجیر ارگانیک از باغات شهرستان خلخال اظهار کرد: با توجه به اختصاص بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های منطقه خورش‌رستم به کشت انجیر، امکان برداشت ۱۲۰ تن انجیر مرغوب از باغ‌های روستاهای نمهیل، جعفرآباد و چنارلیق در بخش خورش‌رستم فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه انجیر ارگانیک در باغات مناطق گرمسیری این شهرستان کشت و برداشت می‌شود، تصریح کرد: با توجه به تولید محصولات باغی ارگانیک در خلخال و پرهیز باغداران از استفاده انواع کودها و سموم شیمیایی در تولید انواع میوه انجیر تولیدی این شهرستان، ارگانیک و سرشار از مواد غذایی عالی بوده و موجب استقبال خریداران این میوه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال به نبود مجتمع‌ها و کارخانه‌های فرآوری محصول انجیر در منطقه اشاره کرد و گفت: به رغم وجود باغات میوه فراوان در جنوب استان اردبیل، هیچ کارخانه فرآوری و صنایع تبدیلی در این منطقه پیش‌بینی نشده است.

شادخاطر خروج محصولات خام کشاورزی از این شهرستان را آفتی جدی برای کشاورزی منطقه عنوان کرد و افزود: به دلیل ماندگاری کم این محصول، وجود کارخانه‌های فرآوری این محصول از نیازهای اصلی این شهرستان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اختصاص بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های منطقه خورش‌رستم به کشت انجیر، بارور بودن ۲۴ هکتار از باغ‌های این میوه و همچنین میانگین عملکرد و برداشت پنج تن محصول در هر هکتار و با توجه به شرایط آب و هوایی امسال منطقه، امکان برداشت ۱۲۰ تن انجیر مرغوب از باغ‌های روستاهای نمهیل، جعفرآباد و چنارلیق در بخش خورش‌رستم فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت در برخی از اقلام بومی درختان میوه همچون انجیر در دستور کار بوده است، اضافه کرد: شهرستان خلخال به علت کوهستانی بودن بیشتر مناطق برای کشت محصولات زراعی و کشاورزی مناسب نیست ولی در حوزه باغبانی یکی از شهرستان‌های مستعد استان است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا