شهرستان ها

۲۷۸ شعبه همیاران صلح در مشهد فعالیت می‌کنند

مشهد- رییس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی گفت: در مجموع ۲۷۸ شعبه همیاران صلح در مشهد فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهرف هادی ولایتی صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف از سال ۸۲ با رویکرد صلح و سازش، فرهنگ‌سازی، مشارکت مردمی، جلوگیری از ورود پرونده به دستگاه قضائی، حذف مسیرهای قضائی و کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضا شروع به کار کرد، اما در این مسیر قرار نگرفت و عملاً یک مرجع قضائی شد.

رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی افزود: ۶۰ درصد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی استان به شورای حل اختلاف وارد و رسیدگی می‌شود. میانگین ورودی پرونده در مجموعه شورای حل اختلاف بین ۱۶ تا ۱۹ هزار پرونده است.

وی بیان کرد: ۲۲ شهریور سال گذشته قانون شورای حل اختلاف جدید با این نگاه تصویب شد که دادگاه‌هایی تحت عنوان دادگاه‌های صلح تشکیل و شورای حل اختلاف از مسیر خارج شود تا مرجع صلح و سازش شده و از رسیدگی قضائی فاصله بگیرد. مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه به دنبال توسعه دو مجموعه صلحی و داوری و میانجیگری است.

ولایتی عنوان کرد: بسیار بعید به نظر می‌رسد که پرونده‌ای به صلح و سازش برسد، اما ما مراکز سازشی بسیار موفقی در امور خانواده داریم که متأسفانه معرفی نشدند. مجموعه‌ای تحت عنوان صلح‌یاران یا همیاران صلح داریم. در سال ۹۸ دستورالعملی تحت عنوان نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه به تصویب رسید و براساس آن ستادی تشکیل شد که از تمامی اقشار و عوام حضور داشتند. یکی از اعضای این ستاد همیاران صلح هستند.

رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما در مشهد در ۱۳۱ مسجد همیاران صلح داریم که مردم برای صلح و سازش مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: ۶۰ شعبه در روستاها و ۶۲ شعبه در اتحادیه‌ها و اصناف مشهد فعالیت دارند. در مجموع ۲۷۸ شعبه همیاران صلح در مشهد فعالیت می‌کنند. ما در استان ۲۸۰۰ نیروی همیاران صلح داریم. سال گذشته ۴۰ هزار پرونده در مشهد توسط همیاران صلح رسیدگی شد که ۴۰ درصد سازش داشت. متأسفانه بسیاری از شعب ما بیکار و منتظر پرونده هستند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا