شهرستان ها

۴۳ درصد اردبیلی‌ها روزانه نیم ساعت مطالعه می‌کنند

اردبیل- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: ۴۳ درصد اهالی استان اردبیل روزانه نیم ساعت مطالعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله بحرالعلومی عصر سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت هفته کتاب که در مجتمع فدک اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: همچنان سرانه مطالعه در کشور و استان اردبیل پایین است در حالی که در برخی از کشورها نظیر هندوستان و مصر سرانه مطالعه کتاب بیش از ۱.۵ ساعت است.

وی با آسیب‌شناسی دلایل و عوامل مؤثر دوری مردم از کتاب تصریح کرد: توسعه فضای مجازی و تکنولوژی جدید همراه با زندگی ماشینی بر این فرآیند تأثیرگذار بوده و زمینه‌ای را فراهم کرده تا به جای مطالعه کتاب، گشت و گذار در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هر چند در فضای مجازی نیز از بسترهای مطالعه با بارگذاری پی.دی.اف نسخه‌های کتاب و تولید کتاب‌های صوتی رونق گرفته اما همچنان سرانه مطالعه رضایت‌بخش نیست و ما باید به تقویت سیستم توزیع کتاب و تنوع‌سازی در چاپ و انتشار توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

بحرالعلومی با قدردانی از فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در توسعه کتابخانه‌های ثابت و سیار افزود: علاوه بر کتابخانه‌ها، با تهیه و توزیع ۱۶ هزار جلد کتاب بین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سعی کردیم تا تجهیز و غنی‌سازی کتابخانه‌های مساجد را انجام دهیم.

وی به برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و فصلی و فروش کتاب به صورت فصلی در کتابفروشی‌های اردبیل با حمایت همه‌جانبه اشاره کرد و ادامه داد: خانواده‌ها نیز باید فرزندانشان را ترغیب به کتابخوانی کنند تا جایگاه کتاب و کتابخوانی ارتقا پیدا کند.

بحرالعلومی با بیان اینکه در برخی از خانواده‌ها به جای توسعه کتابخانه‌ها، قفسه‌های پر از اشیای قیمتی ترویج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: باید در کنار توسعه و ترویج امر مطالعه در بین خانواده‌ها، تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری به ویژه اهالی سینما، فیلم و صدا و سیما در توسعه و ترویج امر کتابخوانی و فضای آرام‌بخش کتابخانه‌ها در تولید آثار دقت و توجه کنند.

وی جایگاه ممتاز کتاب را با توجه به پیشینه تاریخی اردبیل یک جایگاه ممتاز برشمرد و اضافه کرد: امیدواریم با راه‌اندازی نمایندگی دفتر اسناد و کتابخانه ملی در استان که در ردیف سیزدهمین استان محسوب می‌شویم، بتوانیم این گنجینه عظیم را مورد صیانت قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم نقالی، شعرخوانی و موسیقی اجرا و در پایان مراسم از «میرنبی عزیززاده» و «یوسف بدرزاده» نویسندگان کتاب‌های ارزشمند در اردبیل با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

در پایان این مراسم از چندین کتاب تازه انتشار یافته در اردبیل نیز رونمایی شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا