شهرستان ها

۷۰ هزار هکتار از مناطق گلستان در شرایط ریزگرد بحرانی هستند

گرگان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۱۳۰ هکتار از مناطق استان بستر مناسبی برای ایجاد ریزگرد دارد و در شرایط فعلی ۷۰ هزار هکتار آن بحرانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید سلامتی، صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییر اقلیم به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: در شمال استان گلستان حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی داریم که بیشتر از این میزان اراضی کشاورزی دیم در استان وجود دارد که این خود منشأ برای رطوبت است.

وی افزود: در ضلع شمالی استان گلستان ۱۵۰ میلی متر بارندگی داریم که اگر روی اراضی دیم خود برنامه ریزی کشاورزی حفاظتی نداشته باشیم مناطق بیابانی ما بیشتر خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از گمیشان تا مراوه‌تپه کشاورزی به صورت دیم انجام می‌شود. تنها منابع آبی استان از مراوه‌تپه تا گمیشان رودخانه اترک است.

وی با اشاره به اینکه دامداران در شمال استان مراتع ییلاقی ندارند، یاد آورشد: اراضی دیمی که فشار مضاعفی به مراتع توسط دامداران وارد می‌شود می‌تواند در افزایش بیابانی شدن مناطق تأثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی مطالعات زیادی در شمال استان انجام داده است، افزود: در حال حاضر ۳۰۶ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان استعداد بیابانی شدن را دارد.

سلامتی اظهار کرد: ۱۳۰ هکتار از مناطق استان بستر مناسبی برای ایجاد ریزگرد دارد و در شرایط فعلی ۷۰ هزار هکتار آن بحرانی است که در همین راستا اداره کل منابع طبیعی به همراه دانشگاه و مرکز تحقیقات مطالعاتی را در حال انجام هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه سعی شده پروژه‌های زیادی در شمال استان داشته باشیم، گفت: بیشتر پروژه‌ها در عملیات بیولوژیک مانند بذر کاری، بوته کاری، نهال کاری و بیومکانیک انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ میزان ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون از محل اعتبارات استان و ۲۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای این اداره کل در نظر گرفته شد، یادآور شد: در مجموعه سال گذشته میزان ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شد که ۳۰ میلیارد آن تخصیص یافت.

سلامتی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۱ پروژه‌های در خصوص حفاظت قرق، تولید و کشت نهال در استان انجام شد، اظهار کرد: دولت در سال ۱۴۰۲ با اعتباراتی که در نظر گرفت اقدامات مؤثری در حال انجام است که اجازه نمی‌دهیم بحث بیابان در استان توسعه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیون نهال بیابانی در سطح دو هزار و ۹۰۰ هکتار کاشته شد. هزار و ۱۰۰ هکتار از بیابان‌های استان با مشارکت بهره برداران احیا شد که اثرات خوبی را در پی داشته است.

سلامتی اظهار کرد: طی سال گذشته حدود ۶۰ هزار هکتار طرح بیابان زدایی تهیه شد که امسال برای ۵۵ هزار هکتار برنامه خواهیم داشت. پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به اندازه سال گذشته پروژه در استان اجرایی شود.

وی از اجرای طرح احیا پوشش گیاهی مناطق بیابانی شمال در استان خبر داد و افزود: این طرح برای ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار برای مدت ۱۰ سال اجرایی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

در استان گلستان ۱۰۰ هکتار مراتع ییلاقی و ۷۶۰ هکتار مناطق ییلاقی وجود دارد که پنج هزار و ۳۰۰ بهره برداری دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا