شهرستان ها

۹۰ درصد زکات در امور معیشتی و توانمندسازی نیازمندان هزینه می‌شود

زنجان-مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد گفت: ۹۰ درصد زکات جمع‌آوری شده صرف امور معیشتی، حمایتی و توانمندسازی نیازمندان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن هرمز در جلسه شورای زکات ابهر با اشاره به روایات نقل شده در ارتباط با پرداخت زکات اظهار کرد: شرط قبولی نماز، پرداخت زکات است و در قرآن هیچ‌یک از واجبات الهی به اندازه زکات همراه با اقامه نماز ذکر نشده است.

وی نتیجه پرداخت زکات را تزکیه نفس و تعالی معنوی انسان‌ها عنوان کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن و در توصیف نمازگزاران واقعی، می‌فرماید آن‌ها کسانی هستند که از اموالشان به فقرا حقی قائل شده‌اند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با تاکید بر داشتن نگاه کاربردی به زکات افزود: آئین‌نامه اجرایی زکات مصوب مجلس شورای اسلامی یک شبکه ملی در کشور است که ۱۱ دستگاه اجرایی و فرهنگی و این شبکه در تمام استان‌ها، شهرها و روستاها نقش ایفا می‌کند، و فرصت بسیار مهمی است که نظام جمهوری در اختیار این فریضه الهی قرار داده است.

مدیرکل اجرایی زکات کمیته امداد کشور ادامه داد: در زمینه این فریضه الهی نقش‌آفرینی کنیم و براساس آئین نامه‌های قانون‌گذاری آن را در میان مردم تبیین کنیم تا آگاهی‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد زکات جمع‌آوری شده صرف امور معیشتی، حمایتی و توانمندسازی نیازمندان می‌شود، گفت: ۱۰ درصد زکات جمع‌آوری شده هم در بخش‌های عمرانی روستاها هزینه می‌شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد تاکید کرد: کمک به درمان، کمک‌هزینه تحصیل، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، تهیه جهیزیه، کمک به ساخت پروژه‌های عام‌المنفعه ازجمله مواردی که زکات در آن هزینه می‌شود.

در ادامه نیز مدیرکل کمیته امداد استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع‌آوری زکات و هزینه کردن آن در استان زنجان اظهار کرد: در حوزه ترویج و فرهنگ سازی ۷۶۸ جلسه در ۴ سطح استان شهرستان بخش و روستایی برگزار شده است و ماحصل آن این شد که انسجام و گفتمان مشترک در حوزه زکات نهادینه شود.

روح الله صالحی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های تکریمی و ترویجی زکات نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش بوده است.

وی با اشاره به نامگذاری برخی از میادین با عنوان زکات به منظور ترویج این فریضه دینی گفت: از آثار مثبت پرداخت زکات در جامعه ارائه ۷۸ هزار قلم خدمت به نیازمندان استان بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: بر اساس آمار و ۹۳ درصد در حوزه محرومین و ۷ درصد در امور عام المنفعه هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال ۳۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات جمع آوری شده است که تحقق ۲۴۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا