شهرستان ها

۹۰ درصد نمونه خون بند ناف ارسالی از اردبیل ذخیره‌سازی شده است

اردبیل- مسئول امور نمایندگی‌های شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: نمونه های ارسالی دفتر بانک خون بند ناف اردبیل از کیفیت استاندارد برخوردار است و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی جوشقانی ظهر سه شنبه در جلسه هم‌اندیشی توسعه فعالیت‌های بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در استان اردبیل فعالیت‌های دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان را خوب و رضایت بخش اعلام و تصریح کرد: دفتر اردبیل در رده‌بندی دفاتر این بانک در سطح کشور که بر اساس شاخص‌هایی چون جمعیت، وضعیت اقتصادی، امکانات و … انجام گرفته در رتبه دوم گروه چهارم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: نمونه های ارسالی این دفتر از کیفیت استاندارد برخوردار است و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها ذخیره‌سازی شده است.

مسئول امور نمایندگی‌های شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان افزود: دفتر اردبیل در رده‌بندی دفاتر این بانک در سطح کشور که بر اساس شاخص‌هایی چون جمعیت، وضعیت اقتصادی، امکانات و … انجام گرفته در رتبه دوم گروه چهارم قرار دارد و نمونه های ارسالی این دفتر از کیفیت استاندارد برخوردار می‌باشد و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها ذخیره‌سازی شده است.

جوشقانی به اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: بیماری‌های اختلالات سلول های بنیادی، لوسمی حاد و مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی، نقص ارثی پلاکتی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های ارثی و الزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های کبدی، دیستروفی عضلانی، با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

مسئول امور نمایندگی های شرکت فناوری بن یاخته های رویان اضافه کرد: در حال حاضر در کشورمان فقط بیماری‌هایی با منشاء خونی از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

جوشقانی از رشد ۳۵ درصدی نمونه‌های ذخیره شده این دفتر در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: در سال گذشته ۲۴۰ نمونه از استان اردبیل در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف ذخیره شد.

وی با اشاره به آغاز ذخیره‌سازی ضایعات زایمانی در شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بیان کرد: این ضایعات شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده آمنیوتیک، سرم خون بند ناف و پلاسمای غنی از پلاکت است که به جای دور ریختن آن‌ها می‌توان از هر کدام بهره برد.

مسئول امور نمایندگی های شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار کرد: در بانک خون بند ناف فعالیت‌های جمع آوری خون بند ناف، انجام تست‌های میکروبی بر روی نمونه خون، سنجش شاخص‌های ژنتیکی، جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و در نتیجه ذخیره‌سازی در تانک محتوی نیتروژن مایع در سرمای منفی ۱۹۶ درجه انجام می‌گیرد.

جوشقانی گفت: به خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند به ویژه خانواده‌هایی که در خانواده عامل خطری دارند توصیه می‌شود که از فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی استفاده کنند.

در این جلسه مسئول نمایندگی خون بند ناف رویان در استان اردبیل گزارشی از فعالیت‌های این دفتر در استان ارائه و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های این دفتر با برگزاری سمینار و نشست‌های تخصصی با حضور پزشکان متخصص زنان و زایمان و اُنکولوژی، کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان و اقشار مردمی، نشست های خبری با اصحاب رسانه و تبلیغات محیطی و مجازی از طریق صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و نصب بنر در سطح استان و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، معرفی و اطلاع رسانی شده است.

رامز نصیری صالح از برگزاری دوره‌های آموزشی برای خونگیران این دفتر در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: در راستای بهره‌مندی مردم از خدمت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در تمام شهرستان‌های استان نسبت به آموزش خونگیران مجرب اقدام شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا