شهرستان ها

۹ شهرستان جنوب فارس درگیر سوسک «سرخرطومی حنایی» خرما

شیراز- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از آلودگی ۹ شهرستان جنوب استان به سوسک «سر خرطومی حنایی» خرما خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جاوید عباسی مدیر صبح سه شنبه در حاشیه چهارمین ستاد گیاه پزشکی با اشاره به آلودگی پنج هزار و ۸۱۰ اصله نخل به آفت سوسک «سر خرطومی» بیان کرد: تا کنون ۹ شهرستان جنوبی درگیر با آفت بسیار خطرناک و مهلک سوسک سر خرطومی حنایی هستند که زیان اقتصادی سنگینی را در بر دارد.

وی اضافه کرد: پنج هزار و ۸۱۰ اصله نخل در استان تا کنون به آفت قرنطینه‌ای سوسک سر خرطومی حنایی آلوده شده‌اند که از این تعداد عملیات تیمار در پنج هزار و ۲۲۰ اصله انجام و ۵۹۰ اصله امحا شده است.

عباسی ادامه داد: شهرستان‌های «اوز، خنج، جهرم، قیروکارزین، لارستان، گراش، لامرد، داراب و زرین دشت» تا کنون به ترتیب بیشترین تعداد نخل‌های آلوده به سوسک سر خرطومی حنایی را شناسایی و ثبت کرده‌اند.

عباسی به لزوم اجرای طرح ردیابی و کنترل آفت در سطح نخیلات شهرستان‌ها و آموزش بهره برداران و کارشناسان نیز اشاره کرد و افزود: اجرا و بکارگیری دستور العمل‌های فنی در خصوص ضد عفونی پاجوش، گواهی بهداشت و به باغی و آموزش افراد ماهر ردیاب نیز ضروری و در جلوگیری از گسترش و انتقال آفت کارآمد است.

او با یادآوری اینکه در استان فارس آفت سوسک سر خرطومی حنایی خرما برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در شهرستان «اوز» شناسایی شده است، اضافه کرد: مهم‌ترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: آفت سر خرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در تنه درخت خرما و تغذیه از بافت‌های آوندی نخل موجب خشک شدن درخت و سقوط آن می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا