شهرستان ها

۹.۸ درصد جمعیت استان یزد سالمند هستند

یزد- معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به آمار جمعیت سالمندی در استان یزد گفت: در حال حاضر ۹.۸ درصد جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می دهند.

مسعود شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ب اساس سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵، جمعیت سالمندان ۶۰ سال به بالا در استان یزد ۸.۸ درصد و بر اساس سامانه سیب وزارت بهداشت، تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۳۲ هزار نفر یعنی ۹.۸ درصد کل جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نهم مهرماه که به روز جهانی سالمند نامگذاری شده است، افزود: شیوه صحیح زندگی که منجر به سالمندی سالم و فعال می شود، روشی است که باید از مراحل اولیه جنینی آغاز شود تا بتوان از عوارضی مانند معلولیت ها و بیماریهای مزمن در دوران سالمندی پیشگیری کرد.

شریفی ادامه داد: مراقبت های بهداشتی – درمانی که سالمندان به آن نیاز دارند، امر مهمی است که می تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات دوران سالمندی را کنترل و سلامتی سالمندان را حفظ کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مراکز بهداشتی استان خدمات متعدد برای سالمندان به صورت رایگان ارائه می شود که شامل برنامه بهبود شیوه زندگی سالم (آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی)، غربالگری مراقبت از نظر فشارخون (۶۰ سال و بالاتر)، غربالگری تغذیه در سالمندان و غربالگری افسردگی سالمندان (۶۰ سال و بالاتر) است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد یادآور شد: همچنین مراقبت از نظر خطر سقوط و عدم تعادل در سالمندان (۶۰ سال و بالاتر)، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی و مراقبت ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی های خون و برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ از دیگران خدمات رایگان و قابل ارائه به سالمندان است.

گفتنی است؛ هشتم تا ۱۴ مهرماه هفته تکریم و منزلت سالمندان با شعار «تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان «تعیین و نامگذاری شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا