شهرستان ها

۵۲ کارگاه ریخته‌گری از اصفهان خارج می‌شود

اصفهان – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ۵۲ کارگاه ریخته‌گری با هدف کاهش آلودگی هوای اصفهان، از محدوده این کلانشهر خارج خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه قرارداد انتقال ۵۲ کارگاه ریخته‌گری با شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان امضا شده و در آستانه خروج از شهر هستند، گفت: برنامه‌ریزی برای خروج ۹۰ کارگاه ریخته گری تا پایان سال نیز انجام شده است.

وی با اشاره به مجهز شدن تعداد زیادی از واحدهای ریخته‌گری اصفهان به تجهیزات غبارگیر، افزود: ۱۱۰ واحد طلاسازی که فعالیت آنها همراه با آلایندگی هوا بود نیز اخطاریه دریافت کردند و حکم پلمب اولیه آنها صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به پیش بینی راه اندازی شهرک تخصصی طلا و جواهر در اصفهان، مقرر است واحدهای طلاسازی به این مجموعه منتقل شوند و این موضوع در یک برنامه سه ساله در نظر گرفته شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات اساسی را بهسازی شرایط کارخانه‌های آجرسازی دانست و گفت: این موضوع سال‌ها مغفول مانده بود، اما با همت و پیگیری مجموعه مدیریت استان به جریان افتاده است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به پلمب نزدیک به ۴۲ کوره و کارخانه آجرسازی غیر مجاز، افزود: به ۲۵۰ کوره آجرپزی نیز فرصت داده شد تا پایان خرداد امسال برنامه‌های اجرایی خود را برای بهسازی ارائه کنند.

وی توضیح داد: واحدهای تولید آجر باید تصمیم بگیرند که یا از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان خارج شوند یا تجهیزات غبارگیر نصب کنند یا خط تولید خود را به صنایع مجاز و غیر آلاینده تغییر دهند و در صورتیکه نتوانند خود را با این طرح منطبق کنند، تعطیل خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد آجر کشور در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان تولید می‌شود، تاکید کرد: این موضوع هیچ توجیهی ندارد بویژه اینکه از فناوری‌های مدرن در آنها استفاده نمی‌شود و هنوز مبتنی بر روش‌های ۱۵۰ سال گذشته با آلودگی بالا و مصرف انرژی زیاد هستند.

وی با اشاره به پیگیری توزیع سوخت پاک و استاندارد گفت: سوخت استاندارد بنزین و گازوئیل به صورت ۱۰۰ درصد در کلانشهر اصفهان و ۹۸ درصد در شعاع ۵۰ کیلومتری آن توزیع می‌شود.

لاهیجان زاه همچنین با بیان اینکه اقدامات محیط زیست برگرفته از مسائل و چالش‌های موجود در این عرصه در استان است، تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌های استان، مسائل مربوط به رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی و فرونشست ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی است.

لاهیجان‌زاده، افزود: یکی از کارهای بزرگی که در این بخش انجام شد جبران آب منتقل شده از حوضه آبریز زاینده‌رود با اجرای برخی طرح‌ها بوده که با همت استانداری و مدیران استانی در حال اجراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اظهار کرد: حقابه تالاب گاوخونی نیز در گذشته با آب رها شده برای کشاورزی، ادغام شده بود، اما توانستیم آن را به صورت مستقل و به میزان ۱۷۶ میلیون متر مکعب که پیش بینی شده بود در منابع و مصارف تعریف شده برای تالاب در نظر بگیریم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا