شهرستان ها

افزایش ۶۶ درصدی مخدومه پرونده‌های قضایی نیروهای مسلح در اردبیل

اردبیل- رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل گفت: در سال گذشته میزان پرونده‌های مخدومه شده در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل ۶۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز میرعلیزاده پیش از ظهر یکشنبه با نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل، اظهار کرد: سال گذشته به رغم افزایش ورودی پرونده‌ها ما روند مطلوبی را در کاهش اطاله دادرسی شاهد بودیم که این امر منجر به خروجی پرونده‌های انباشته شده در مجموعه قضائی استان اردبیل داشته است.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته میزان خروجی و مختومه شدن پرونده‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح ۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد که این ناشی از اعمال سیاست‌های کلان قوه قضائیه در اهتمام به امر پیشگیری از وقوع جرم و نگاه مطلوب در سرعت عمل بیشتر بوده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اردبیل گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها نیز به کمتر از ۲۶ روز کاهش یافته که این روند رسیدگی منجر به کاهش صد درصدی زمان رسیدگی نسبت به سال ۱۴۰۱ شده است.

میرعلیزاده افزود: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضائی نیروهای مسلح به کمتر از ۱۲ روز رسیده و اجرای احکام نیز به ۱۱ روز تقلیل یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با برگزاری کلاس‌های آموزشی، آگاه‌سازی و نشست‌های مجامع پیشگیرانه در سال گذشته موفق شدیم تا به اهداف مناسب دست پیدا کنیم که در این راستا ۲۳۷ جلسه برگزار و ۱۰۴ هزار نفر ساعت دوره آموزشی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و آگاه‌سازی برگزار شده است.

میرعلیزاده اضافه کرد: برای ضابطان عام، خاص، نظامی و حفاظت و اطلاعات نیز برگزاری ۸۸ جلسه را در قالب ۱۳ هزار نفر ساعت دوره آموزشی شاهد بودیم که این روند ۶۰۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد نشان می‌دهد.

وی به سلامت و اقتدار نیروهای مسلح به ویژه در استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: در موضوع حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق مردم برنامه‌ریزی‌ها به نحوی بوده تا شرایط مطلوبی را در احیای حقوق عامه و جلوگیری از نقض آن شاهد باشیم که در این راستا خود سازمان قضائی نیروهای مسلح ورود پیدا کرده است.

میرعلیزاده بیان کرد: با وجود اینکه در مساکن مهر برای ارائه خدمات انتظامی پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده بود اما در احداث شهرک‌های جدید نهضت ملی مسکن به ویژه شهرک شهید سلیمانی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده تا حق و حقوق مردم در این زمینه تضییع نشود.

وی به گلایه‌های مطرح شده در مورد سامانه پلیس ۱۱۰ و حضور دیرهنگام پلیس در محل وقوع جرایم یادآور شد: در این زمینه و به دنبال افزایش گلایه‌ها و شکایت‌های مردمی بر مبنای حفظ حقوق عامه سازمان قضائی نیروهای مسلح ورود پیدا کرد و با اصلاحات انجام شده در ماه‌های اخیر روند رضایت بخشی را شاهد هستیم.

میرعلیزاده در ادامه سخنان خود گفت: ما در قانون به‌کارگیری سلاح با برخی نقصان‌ها و کاستی‌ها روبه‌رو هستیم ولی در صورتی که جان مأمور به خطر بیفتد، می‌تواند از سلاح استفاده کرده و با رعایت موارد قانونی نسبت به برخورد با مرتکبان جرایم خشن بدون مماشات اقدام کند.

وی افزود: به غیر از مأموران راهور، در خارج از شهر و به ویژه مناطق پرتنش امکان استفاده از سلاح برای نیروهای مسلح فراهم شده ولی انتظار می‌رود مجلس این قانون را به نحوه درست و صحیح اصلاح کند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان اردبیل به توسعه خدمات قضائی و دسترسی مردم برای ثبت شکایات از مأموران انتظامی و قضائی اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه شرایطی مهیا شده تا مردم به راحتی و با بستر الکترونیکی بتوانند شکایت خود را ثبت و ادله خود را ارائه کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا