شهرستان ها

مصرف آب کشاورزی خوزستان نیاز به مدیریت دارد

اهواز – نماینده ولی فقیه در خوزستان در چهارمین رویداد کشاورزی بهره ور گفت: مسأله آب در بخش کشاورزی یک دغدغه جدی است و مصرف آب در حوزه کشاورزی نیاز به مدیریت علمی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد عصر امروز یکشنبه در چهارمین رویداد کشاورزی بهره ور (بهبود بهره وری در خشکه کاری برنج) در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، با تبریک عید غدیرخم و بیان اهمیت آن در جهت دهی به تاریخ اظهار کرد: کشاورزی یک مقوله مهم و پر اهمیت در استقلال غذایی هر کشوری است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان بیان کرد: امروز مرزهای دانش و علم جابجا شده و تکنولوژی‌های نوین ایجاد شده است و این سبب می‌شود که ما در بخش کشاورزی نیز از کشاورزی سنتی به کشاورزی بهره ور حرکت کنیم.

وی گفت: یکی از منابع مهم و محدود کشور، منابع آبی است و با وجود اینکه خوزستان منابع آبی خوبی دارد ولی این سبب نمی‌شود درست و بهینه مصرف نکنیم.

حجت الاسلام موسوی فرد افزود: در کشاورزی نیاز داریم که به سمت کشت محصولات با نیاز آبی کم حرکت کنیم، مصرف آب را بهینه کنیم و بهره وری را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اهمیت برنج در خوزستان گفت: برنج محصول آب بری است و باید به سمت خشکه کاری حرکت کنیم.

امام جمعه اهواز عنوان کرد: دانشگاه شایسته است کشاورزانی که مدیریت بهینه دارند را به عنوان الگو به سایر کشاورزان معرفی کنند.

وی با تقدیر از زحمات مسئولان دانشگاه در ارتباط با کشاورزان گفت: راه مدیریت و بهینه سازی مصرف در کشاورزی ارتباط بین دانشگاه و کشاورز است.

در ادامه جمال فیاضی رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با تبریک عید غدیر خم اظهار کرد: یکی از افتخارات این دانشگاه در دوره اخیر ارتباط گیری با کشاورزان است و امروز کشاورزان صاحبان اصلی دانشگاه هستند و این یک الگو خوب برای ارتباط دانشگاه و کشاورز است.

وی با اشاره به برگزاری سه رویداد پیشین افزود: مسیر و روش پیش روی دانشگاه برداشتن فاصله بین جامعه و دانشگاه است و رویدادهای دیگری نیز در برنامه داریم.

فیاضی با اشاره به مقوله کشاورزی پایدار بیان کرد: کشاورزی برای آنکه بتواند از نظر اقتصادی، اجتماعی و تولیدی بهینه باشد باید به اصول کشاورزی پایدار مقید باشد.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: هر پدیده و فرایندی اگر پایدار نباشد، آسیب می بیند و ما باید به سمت داشتن کشاورزی پایدار حرکت کنیم و این با همکاری کشاورزان و دانشگاه فراهم می‌شود.

فیاضی به مقوله بهره وری اشاره کرد و گفت: کشاورزی پایدار بهره ور است و از نظر تولید، کیفیت و کمیت و مبارزه با آفت و علف هرز صرفه اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: محصول برنج نیاز آبی بالایی دارد و باید به سمت شیوه‌های کشت و مدیریت‌های زراعی و ارقامی حرکت کنیم که نیاز آبی پایین و کمیت و کیفیت بالای دارند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا