شهرستان ها

پاکسازی سدهای صیادی غیر مجاز در رودخانه های آستارا

آستارا- رییس اداره محیط‌ زیست آستارا از تخریب ۵ دهنه سد ماهیگیری و پاکسازی تورهای صیادی غیر مجاز در رودخانه های این شهرستان خبر داد.

محمد رضا سلامی ریک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعدادی از صیادان غیر مجاز با تعبیه سدهای ماهیگیری (کله‌ام) در عرض رودخانه مرداب مبادرت به مسدود کردن جریان طبیعی رودخانه و صید غیرمجاز ماهی‌ها کرده بودند که در روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری سدهای کله‌ام موجود در بستر رودخانه مرداب توسط یگان حفاظت محیط‌زیست آستارا، جمع‌آوری و مسیر رودخانه‌ها پاکسازی و بازگشایی گردید.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آستارا افزود: این سدها در زبان محلی به «جر» موسوم است که با چوب یا نی ساخته می‌شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که صیادان غیرمجاز آن را در مسیر بستر رودخانه قرار داده و در زمان مهاجرت ماهی‌ها به بالادست در قفس گرفتار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این روش صید از قدیم الایام در رودخانه‌های شهرستان آستارا و سایر نقاط استان گیلان به صورت سنتی رواج داشته است تاکید کرد که صیادان باید از انجام آن خودداری کنند، زیرا باعث کاهش تکثیر ماهیان، آلودگی آب‌ها و سرریز شدن آب رودخانه‌ها در هنگام بارندگی‌های شدید به داخل معابر شهری می‌شود.

گفتنی است؛ فصل تخم ریزی ماهیان از اواسط اسفندماه آغاز و تا خردادماه هر سال ادامه دارد و ماهیان مولد یا رودکوچ، برای تخم ریزی از دریا به رودخانه‌ها (از آب‌های شور به آب‌های شیرین) مهاجرت می‌کنند که تعبیه سدها و صید ماهی‌ها در این برهه زمانی مانع از تکثیر آنها می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا