شهرستان ها

تداوم هوای گرم در استان کرمان و فرار از گرمازدگی

کرمان- فرارسیدن فصل گرما به ویژه در مناطق کویری و خشک همچون استان کرمان، علاوه بر تهدید محصولات کشاورزی و گرمازدگی حیوانات، به واسطه گرمای شدید خطرات جدی نیز برای جان انسان ها بدنبال دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فهیمه افضلی؛ آغاز روند گرما همواره آمار گرمازدگی را بالا می‌برد، به خصوص کودکان و سالمندان که از سایر افراد آسیب پذیرتر بوده و چنانچه در معرض هوای گرم قرار بگیرند، نسبت به سایرین، بیشتر احتمال بیماری در آنها وجود دارد.

رکورد گرمای شهداد در کشور

فهیمه راستی کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: باتوجه به فرا رسیدن فصل تابستان، شاهد تدوام هوای گرم در سطح استان کرمان هستیم.

وی افزود: روز گذشته منوجان دمای ۴۴ درجه و جیرفت دمای ۴۵ درجه سانتی گراد را شاهد بوده‌اند.

راستی با بیان اینکه شهداد و مناطق جنوبی استان کرمان همواره دماهای بالای هوا را تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه ۱۶ خردادماه، شهداد صبح خود را دمای ۳۲ درجه سانتی گراد آغاز کرده که گرم‌ترین منطقه در کشور بوده است.

لزوم توجه به توصیه‌های متخصصان

با نفوذ و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی بین مردم، برخی بدون مطالعه و صرفاً برای جذب دنبال کننده بیشتر، سعی دارند در هر مقوله‌ای نقش متخصص را بازی کرده و با پیچیدن نسخه‌هایی به قول خودشان جادویی، مطالبی را به مخاطبان دیکته کنند.

از آنجا که ممکن است هر بیماری در افراد مختلف تأثیرات متفاوتی ایجاد کند، از این رو لازم است به توصیه‌های افراد متخصص عمل شود، به خصوص در مورد گرمازدگی که اقدامات ناشیانه و غیرعلمی می‌تواند به فرد بیمار آسیب‌های جدی وارد کند.

پرهیز از مصرف مواد کافیئن دار جهت پیشگیری از گرمازدگی

در همین رابطه سیدمحمد صابری رئیس اورژانس کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر به تعریف گرمازدگی پرداخت و بیان کرد: گرمازدگی وضعیتی است که بدن در مدت طولانی در معرض هوای گرم قرار گرفته و نمی‌تواند دمای اضافی را دفع کند.

صابری عوامل منجر به گرمازدگی را آب و هوا، فعالیت بدنی، سن (کودکان و سالمندان)، داروهای مصرفی مانند آنتی هیستامین‌ها و برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید عنوان کرد.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی تصریح کرد: تنفس سریع و تعریق، ضعف و بی حالی، گرفتگی عضلانی، سرگیجه و توهم، تهوع و استفراغ، تحریک پذیری پوست و رنگ پریدگی از علائم شایع در گرمازدگی محسوب می‌شوند.

صابری ادامه داد: همچنین نبض ضعیف، افت فشارخون، پوست گرم و خشک و اختلال هوشیاری از دیگر علائم گرمازدگی به شمار می‌روند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: گرمازدگی در موارد شدید به تشنج، کما و مرگ منجر می‌شود.

صابری سپس به پیشگیری از گرما زدگی اشاره و بیان کرد: بایستی دوش آب سرد گرفت، مواد قندی کمتر و میوه و سبزیجات آبدار بیشتری مصرف و قبل از احساس تشنگی نیز آب نوشیده شود.

رئیس اورژانس کرمان تاکید کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی بایستی از مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه و نوشابه پرهیز شود.

صابری افزود: به علاوه، پوشیدن لباس گشاد و با رنگ روشن و پوشاندن گردن با چتر یا کلاه از دیگر موارد پیشگیری کننده از گرما زدگی به شمار می‌روند.

وی در خصوص درمان گرما زدگی گفت: در مواجهه با فرد گرما زده ابتدا باید با اورژانس تماس گرفته شود و سپس بیمار به محیط خنک انتقال یابد.

صابری با بیان اینکه تا رسیدن اورژانس بایستی لباس‌های بیمار خارج شود، افزود: همچنین لازم است به عضلات منقبض شده استراحت داده و بدن بیمار با آب خنک شود.

رئیس اورژانس کرمان یادآور شد: در صورت هوشیار بودن بیمار مصرف مایعات خنک مانند شرت آبلیمو، خاکشیر و دوغ توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: مؤثرترین روش خنک سازی بیمار خیس کردن پوست فرد با آب ولرم و در معرض باد قرار دادن وی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا