شهرستان ها

جهش تحصیلی فرآیند ارزیابی هوش و صلاحیت‌های روانشناختی است

سنندج_رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان جهش تحصیلی را فرآیند ارزیابی وشناسایی به هنگام ظرفیت‌های شخصیتی، هوشی و بررسی صلاحیت‌های روانشناختی وتحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد.

طالب محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام آغاز فرآیند ثبت نام جهش تحصیلی از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری اظهار کرد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی متقاضی شرکت در ارزیابی جهش تحصیلی تا پایان خردادماه جاری برای ثبت نام فرصت دارند.

محمدی گفت: ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش از پایه‌های دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم و جهش برای بار دوم با رعایت شرایط و مشروط به رأی کمیسیون منطقه و سایر مقررات مربوط می‌باشد.

وی افزود: جهش از پایه اول به سوم و جهش برای بار دوم مشروط به اخذ رأی کمیسیون خاص منطقه / استان و ثبت شماره و تاریخ آن در سامانه سیدا است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اظهار کرد: مدیران محترم مدارس ابتدایی دارای داوطلب جهش تحصیلی پس از دریافت درخواست کتبی ولی دانش آموز (با سطح پیشرفت خیلی خوب)، بررسی در شورای مدرسه و در صورت نیاز تأیید کمیسیون خاص در سامانه سیدا نسبت به ثبت مجوز اقدام می‌کنند.

محمدی تصریح کرد: مدیران مدارس در مرحله بعد با ورود به پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش (my.medu.ir) نسبت به تأیید صحت اطلاعات دانش‌آموز اقدام کرده، سپس اولیا با ورود به سامانه فوق نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام، پرداخت و رزرو نوبت اقدام می‌کنند.

وی افزود: دانش آموزانی که موفق به گذراندن ارزیابی هوش شدند در آزمون تحصیلی پایه مورد نظر شرکت می‌کنند و اگر در همه دروس نمره قبولی را کسب نمایند یک پایه تحصیلی را گذرانده وبه پایه بالاتر می‌روند.

محمدی گفت: ارزیابی هوشی / روانی متقاضیان جهش تحصیلی صرفاً با مقیاس اعلام شده توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود و باتوجه به هوشمند بودن سیستم، نتیجه ارزیابی از طریق سامانه اعلام می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تأکید کرد: در این برنامه به دانش آموزان اجازه داده می‌شود با رعایت اصل مساوات در آموزش و با توجه به استعداد خود برنامه‌های درسی و آموزشی را با سرعت بیشتر از معمول در سنین پایین‌تر طی کنند.

وی تصریح کرد: جهش تحصیلی فرآیندی است که باید همه جانبه به آن نگریست و خانواده‌ها علاوه بر هوش و استعداد فرزندان خود، باید توانایی‌های فردی، اجتماعی و روحیات آنان را هم در نظر بگیرند و با آگاهی کامل تصمیم‌گیری کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه با اشاره به آمار شرکت کنندگان در آزمون جهش تحصیلی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: ۱۸۹ دانش آموز متقاضی جهش، در آزمون تست هوش شرکت کردند که ۵۹ نفر صلاحیت شرکت در آزمون ارتقای پایه را کسب و ۱۳۰ دانش‌آموز نیز حد نصاب لازم را کسب نکردند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا