شهرستان ها

خودداری زارعان از سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصولات کشاورزی

اردبیل- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و زارعان باید از این اقدام اجتناب کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری صبح چهارشنبه در بازدید از مزارع استان اردبیل با بیان اینکه برخی از کشاورزان بعد از جمع‌آوری گندم و سایر محصولات کشاورزی اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقی مانده از در زمین می‌کنند، اظهار کرد: این کار چهره زیبایی ندارد و دود آن به چشم و ریه سایرین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن علاوه بر آلودگی محیطی و حتی نابودی منابع مفید گیاهی و جانوری موجود در خاک که بسیاری از آن‌ها آفت هم نیستند، هزینه‌های جانبی کشاورزان را نیز برای کشت محصول جدید افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه تجربه مفید بشری و علوم جدید عرصه کشاورزی ضمن مخالفت با این عمل، راهکار مفید و درآمدزای دیگری را برای کشاورزان معرفی کرده است، ادامه داد: کشت مستقیم یا کشاورزی حفاظتی شیوه‌ای جدید در کشاورزی است که با حذف عملیات خاک‌ورزی یا شخم‌زنی بذر در میان همان کاه و کلش به عنوان کودی طبیعی، بذر جدید در زمین کاشته می‌شود.

اژدری بیان کرد: کشت مستقیم یا بی خاک‌ورزی نوعی کشاورزی حفاظتی است که سعی می‌شود میزان دستکاری در خاک به حداقل برسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود و ما توصیه می‌کنیم برای توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک کشاورزان به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند.

وی کشت مستقیم در بقایای گیاهی را به کشاورزان توصیه کرد و گفت: کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد مغذی زمین، کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه ماشین‌آلات، کاهش زمان لازم برای آماده‌سازی زمین و حفظ رطوبت خاک تنها بخشی از جمله مزایای کشت مستقیم است که با آتش زدن اراضی و شخم مجدد، نتیجه برعکس میل کشاورز خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش در کشور خاطرنشان کرد: برابر ماده ۳۰ آئین‌نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیداً ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

اژدری اضافه کرد: برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا