شهرستان ها

«چهارشنبه‌های طلایی همراه با رفیق شهیدم» در شیراز معرفی شد

شیرازیکشنبه‌های الگونمایی در ادامه معرفی الگوهای موفق در بیستمین نشست خود به معرفی الگوی «چهارشنبه‌های طلایی همراه با رفیق شهیدم» در گفت‌وگو با فریده سلطانی از شیراز پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، یکشنبه‌های الگونمایی این هفته به عنوان محفلی برای روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی و گروه‌های فعال مردمی در موضوعات و عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و معرفی اقدامات شاخص و ابتکارات میدانی، شامگاه یکشنبه در بیستمین نشست خود در گفت‌وگو با فریده سلطانی به معرفی الگوی «چهارشنبه‌های طلایی همراه با رفیق شهیدم» با موضوع عفاف و حجاب در شیراز پرداخت.

مدلی جدید از امر به معروف و دعوت به حجاب

در ابتدای این گفت‌وگو مجری «یکشنبه‌های الگونمایی» با طرح این پرسش که هدف اولیه چهارشنبه‌های طلایی معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس و قرارگاه حجاب و عفاف چه بود از فریده سلطانی یکی از پایه‌گذاران طرح چهارشنبه‌های طلایی خواست در خصوص ایده اولیه این طرح نیز صحبت کند.

فریده سلطانی ابتدا بیان کرد: در خصوص مقابله پدیده بی حجابی و بدحجابی سعی ما بر این بود که با قلب مردم ارتباط برقرار کنیم و رویه گروه‌های جهادی ما هم همین است. همواره مساله حجاب و عفاف دغدغه ذهنی‌ام بود و با خودم می‌گفتم به سبب بی‌اعتنایی ما به حجاب و عفاف شاهد بدحجابی و بی حجابی و مفسده‌های فراوان در جامعه هستیم تا اینکه اولین بار هفت هشت سال قبل این ایده به ذهنم خطور کرد که ابتدا چهارشنبه امام رضایی نام داشت.

سلطانی افزود: ما در مبحث چهارشنبه‌های طلایی هرروز یک مناسبت داشتیم؛ یکشنبه‌های زهرایی و اقامه نماز در مساجد به یاد حضرت زهرا (س)، سه شنبه‌های مهدوی و اقامه نماز در خیابان به نام منجی عالم بشریت، چهارشنبه‌های امام رضایی که به حرمت گنبد طلایی امام رضا به نام چهارشنبه‌های طلایی نام گرفت از ده سال پیش به ذهنمان خطور کرد.

امر به معروف باید دلی و با محبت باشد

از حدود ده سال قبل با چهارشنبه‌های امام رضایی این کار را شروع کردیم تا اینکه ایده اولیه آن از روزی بارانی رقم خورد که خانمی شل حجاب را دیدم که داشت خیس می‌شد.چترم را بالای سرش گرفتم؛ برای ایجاد ارتباط اولیه از نعمت باران گفتم و بعد از اینکه اعتمادش جلب شد از توی کیفم دفترچه‌ای درآورده و از او به نام حضرت زهرا و شهدا قولی گرفتم و او امضا کرد و گفت: خدایا به من این توان را بده که حجابم را رعایت کنم.

مجری الگونمایی در ادامه از مربی طرح چهارشنبه‌های طلایی پرسید به چه بهانه‌ای با خانم‌ها بار اول دیالوگ برقرار کرده گارد آنها را بشکنیم؟

وی افزود: کار کردن در خیابان با جاهای دیگر فرق دارد و ما صرفاً برای ارتباط برقرار کردن با رهگذر ۳۰ دقیقه طلایی فرصت داریم و از حاج قاسم یاد گرفتیم که باید دل به دریا زده و کف میدان برویم و خودمان را فراموش کنیم. امر به معروف باید دلی باشد. اعتقاد ما این است که یک غباری از غفلت بر دل افراد بدحجاب نشسته که گاه با یک تلنگر ما می‌ریزد و به ارزش واقعی خود پی خواهند برد.

سلطانی گفت: باید به هر بهانه مثلاً پرسیدن احوالاتش یا گاه با یک جمله یا واژه کلیدی یا یک هدیه کوچک می‌توان مخاطب را متحول کرد زیرا تلنگر، تفکر و تحول سه رکن این کار است.

من هم یک سلیمانی ام

وی ادامه داد: چهلم حاج قاسم بود و همه ملت ایران ناراحت بودند و پروفایل همه عکس سردار سلیمانی بود؛ خانمی با ظاهر بد وارد مجلس و موکب ما شد و همه واکنش نشان دادند و دوست نداشتند در آن شرایط او در موکب باشد. اما آن خانم گفت من هم پروفایلم عکس سردار سلیمانی است و نوشته روی آن نیز «من هم یک سلیمانی ام» است و وقتی سردار شهید شد زیر سِرم رفتم.

تا این را گفت من یاد جمله حاج قاسم افتادم که می‌گفت: اینها همه مثل دختران خودم هستند. از او خواستم در موکب چایی بدهد. یک نوشته هم به او دادم حاوی این جمله که من اگر سلیمانی‌ام باید راه سلیمانی را ادامه بدهم. بعد از دقایقی که از موکب خارج شدم و برگشتم دیدم آرایشش را پاک کرده و محجبه شده است.

فریده سلطانی در ادامه گفت: بهتر است در مناطق آسیب دیده بیشتر فعالیت کنید. فن بیان خیلی مهم است. باید کف میدان بود. باید دعوت کرد. برای تجربه می‌گویم: کیفی حاوی ساق دست، جوراب، گیره، کتاب، آینه و پیکسل و… همیشه همراهمان باشد.

حتماً نهی نکنیم و گاه تشویق کنیم. کادو به آقایان بدهیم که به خانم محجبه‌شان بدهند و تشویق شوند و قدر چادر زهرایی خود را بدانند. یا اگر بچه دست خانم است به کودک کادویی بدهیم تا ارتباطمان با مادر راحت‌تر شکل بگیرد. کاغذهای کوچک مزین به جملات زیبا و جملات شهدا و …نیز معجزه می‌کند.

مردم ما به شهدا و ائمه ارادت زیادی دارند

وی در خصوص این این شیوه کار چه افرادی را می‌طلبد گفت: صبوری در این کار بسیار مهم است و گاه در این کار به ما فحش می‌دهند و توهین می‌کنند و نباید ناراحت شویم زیرا الگوی ما حضرت زهرا هم کلی فحش و توهین شنید و در آخر کتکش زدند و…

سلطانی در خصوص شیوه تأمین هزینه‌های جاری نیز گفت: سعی می‌کنیم با ارگان‌های دیگر در ارتباط باشیم و کمک بگیریم. مردم هم کمک می‌دهند به خصوص خانواده شهدا نیت کمک می‌کنند. اما مهمترین چیز مهربانی و زبان دل است.

وی در پایان گفت: سعی کنید از ائمه و شهدا یاد کنید. مردم ما به شهدا ارادت زیادی دارند.

طرحی که تحسین وزیر کشور را هم برانگیخت

گفتنی است چهارشنبه‌های طلایی طرحی بود که وقتی در شیراز با تبرک به امام رضا و با نگاه به گنبد طلایی‌اش اجرایی شد حتی تحسین وزیر کشور را نیز برانگیخت و وحیدی خواهان الگوبرداری دیگر استان‌ها از آن شد. احمد وحیدی در ادامه خواستار حفظ کرامت افراد در امر به معروف و سپردن این کار به مردم شد. استاندار فارس نیز ضمن موفق شمردن این طرح خواستار اجرای آن در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها شد.

معاون اجتماعی وقت سپاه فجر فارس نیز با وجود موفقیت این طرح که خروجی و مصوبه قرارگاه عفاف و حجاب استان فارس بود بیکار ننشست و با دعوت از دیگر شهرها و استان‌ها سعی به ارائه این الگوی موفق به دیگر نقاط کشور کرد تا به گفته سرهنگ دوستدار این رویداد با دارا بودن سه مؤلفه و ویژگی فراگیری، استمرار و صبوری همگانی شود.

کم کم زنان و دختران دغدغه‌مند گرد هم آمده و این کار را بسط دادند و پاتوق‌های فرهنگی، موکب‌ها و غرفه‌ها شکل گرفت و آمرین به معروف حجاب مدلی جدید برای دعوت به حجاب و عفاف طراحی کردند که در واقع دعوت به حجاب با چاشنی مودت و محبت بود؛ رویدادی که آمد تا نقطه مقابل رویداد ضد فرهنگی و مفسده‌انگیز چهارشنبه‌های سفید مسیح علینژاد باشد.

برخورد مناسب خواهران جوان و محجبه و بیان چند جمله در مورد حجاب و اهمیت آن با دیگر خانم‌ها و صحبت و دیالوگ مثبت راجع به آن و در نهایت روسری‌های زیبایی که با گیره تهیه شده و زینت دختران و زنان می‌شد و آینه‌ای که این جلوه زیبا را دوچندان می‌کرد و نشانشان می‌داد و در نهایت اهدای وصیت‌نامه شهدا و بسته‌های فرهنگی و گل و شکلات‌هایی که لذت امر به معروف را دلچسب‌تر می‌کرد و اتصال همه این خوبیها به نام یک شهید و… خلاصه این طرح بود.

تجربه‌ها نیز نشان می‌دهد که این کار میدانی محبت‌آمیز و مودت‌آمیز و دلی بر خلاف برخی طرح‌ها توانسته در دل‌ها نفوذ کند و از دوقطبی فرهنگی جامعه بکاهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا