شهرستان ها

بیش از ۸ هزار هکتار ظرفیت پخش سیلاب در دشت مشهد

مشهد- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مشهد گفت: دشت مشهد ظرفیت بیش از ۸۰۰۰ هکتار را برای اجرای پروژه پخش سیلاب دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدزاده صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دشت مشهد ظرفیت بیش از ۸۰۰۰ هکتار را برای اجرای پروژه پخش سیلاب دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مشهد بیان کرد: دشت تشنه مشهد که سالیانه حدود بیش از ۱۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سفره‌های زیرزمینی خود با برداشت برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی از دست می‌دهد، هم اکنون با چالش بزرگی به عنوان پدیده فرونشست مواجه شده است.

وی گفت: حوزه آبخیز دشت مشهد در وسعتی معادل ۹۸۲۲ کیلومتر و برخوردار از ۳ میلیون نفر جمعیت ثابت و ۴ میلیون متغیر (زائر و مسافر) همواره در تنگنای جدی تأمین آب شرب و کشاورزی و صنعتی به دلیل عدم تغذیه آبخوانها دست بگریبان است.

محمدزاده افزود: به عنوان نمونه، پروژه آبخوان داری جمعاب در طول سال‌های (۷۱ تا ۸۵) بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب سیلاب را به سفره زیرزمینی دشت مشهد تزریق کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مشهد ضمن تاکید بر اجرای پروژه‌های کلان پخش سیلاب در دشت مشهد بر اثربخشی سازه‌های اجرا شده آبخیزداری اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای باقیمانده عملیات آبخیزداری مورد مطالعه در سطح شهرستان مشهد بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب آب سطحی در حوزه‌های آبخیز مشهد مهار شده و بیش از ۶۰۰ هزار مکعب رسوب گیری در سه حوزه آبخیز سدهای طرق، کارده و اراک اجرا شده است.

وی تاکید کرد: وجود بیش از ۶۰۰۰ حلقه چاه عمیق با برداشت ۹۰۰ میلیون متر مکعب، ۹۰۰ رشته قنات با برداشت ۱۰۰ میلیون مترمکعب و ۴۰۰ دهنه چشمه با ۱۰۰ میلیون متر مکعب مجموعاً سالیانه بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

محمدزاده ادامه داد: چنانچه فکری اساسی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این دشت تشنه صورت نگیرد با توجه به ناترازی ورودی و خروجی آب با مشکلات عدیده در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا