شهرستان ها

ضرورت گسترش فعالیت های مشترک بانوان ایران و ترکیه

تبریز- سلسله نشست های تخصصی «ماهده» با حضور اساتید دانشگاه ایغدیر در استانداری آذربایجان شرقی برگزار و بر ضرورت گسترش فعالیت های مشترک بانوان ایران و ترکیه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی شامگاه جمعه در نشست تخصصی ماهده (سلسله بحث‌های زن در امتداد تاریخ) که با حضور اساتید بانوی دانشگاه‌های ترکیه و بانوان فعال و کنشگران مطرح استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش و جایگاه بانوان در جامعه و به خصوص ایران اسلامی، اقدام به برگزاری یکسری نشست‌ها به نام نشست «ماهده» کرده‌ایم که در نشست امروز میزبان تعدادی از بانوان دانشگاهی و پژوهشگر ترکیه‌ای هستیم.

زهرا کوهی با بیان این‌که ماهده به معنای گستراننده و از نام‌های خداوند متعال است، افزود: زن، گستراننده بسیاری از عنایات خداوند متعال بوده و در امتداد تاریخ، چرخ‌های جریان سازی را از داخل خانه تا پایان دنیا به حرکت در می‌آورد.

وی ادامه داد: صحبت از زنان و کارهای آن‌ها، کار بسیار سختی است زیرا یک زن که در خانه زحمات بسیاری برای خانواده و انجام وظایف زندگی خود متحمل می‌شود، در جامعه و کارهای اجتماعی نیز خود را به زحمت می‌اندازد تا بتواند جایگاه ارزشمند خود را بشناساند.

کوهی گفت: یکی از فواید برگزاری این نشست‌ها، شکل گیری ارتباطات و کارهای مشترک بین کشورها است. توجه به کشورهای همسایه و ارتباطات بین المللی و استفاده از اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز مورد تاکید مقامات استان و کشور است.

وی با تاکید بر این‌که می‌خواهیم این ارتباطات در سال جاری گسترش یابد، افزود: برای کسب موفقیت در این مسیر طبق فرمایشات امام راحل باید به ۲ اصل یادگیری زبان و آشنایی با فرهنگ کشورها توجه کنیم و آن زمان است که می‌توان زمینه اشتراک بین دولت‌ها و ملت‌ها به خصوص زنان آن سرزمین را ایجاد کرد.

وی همچنین از طراحی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه و نیز برنامه ریزی برای یک رویداد خانوادگی در حوزه کسب و کار اشاره کرد و از همه علاقمندان برای ارائه پیشنهاد در این حوزه دعوت کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: طبق فرمورده رهبر معظم انقلاب، زنان، نیمی اثرگذار از جامعه بوده که بر نیم دیگر جامعه نیز اثر دارند. امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به جایگاه مهم بانوان در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و سایر برهه‌های تاریخی و تمدن آفرین کشورمان اشاره داشته‌اند و اعتقاد دارند که زنان، تمدن و گفتمان را در دنیا ایجاد کرده‌اند.

در ادامه اساتید دانشگاه ای غدیر ترکیه به بیان نظرات و صحبت‌های خود پرداختند..

صنم اوندر، یکی از این اساتید رشته حقوق دانشگاه ای غدیر ترکیه با اشاره به فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های زن و خانواده این دانشگاه، اظهار کرد: در این مرکز مسائل مختلف مربوط به زن و خانواده از جمله فقر، استخدام، اقتصاد، سیاست و سایر مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

وی افزود: علاقمند به ادامه همکاری با اساتید دانشگاهی تبریز به خاطر نزدیکی با این شهر همسایه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات زنان تحصیل کرده در ترکیه این است که به خاطر برخی مسائل و علی رغم تحصیلات بالا نمی‌توانند خود را نشان بدهند. بیش از ۷۰ درصد اساتید و کنشگران زن هستند ولی قسمت اعظمی از مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان اصلی دست مردان است.

اوندر با بیان اینکه از میان ۶۰۰ نماینده مجلس ترکیه فقط ۱۲۱ نفر زن هستند، گفت: حیطه دیگر فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های زن دانشگاه ایغدر توجه به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بانوان است که همچون کشورهای دیگر در ترکیه نیز مورد توجه قرار گرفته که در این خصوص آگاهی دهی و آموزش به جامعه از طریق مدارس و برگزاری کمپین‌ها می‌تواند اثرگذار باشد.

نورای بایات اوستاد، مسئول مرکز تحقیقات شیعه جعفری و استاد رشته تاریخ فلسفه دانشگاه ای غدیر نیز گفت: تنها مرکز تحقیقات شیعه جعفری در ترکیه در این دانشگاه قرار دارد فعالیت‌های این مرکز با برگزاری انواع نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و سمپوزیوم‌ها با همکاری اساتید انجام می‌گیرد و هفته آینده نیز یک سمپوزیوم بین المللی با حضور اساتید دانشگاه‌های عراق، گرجستان، ایران و … برگزار می‌کنیم.

فیگن بالامیر، از اساتید جامعه شناسی دینی این دانشگاه نیز با اشاره به تحقیقات خود در حیطه مذهب شیعه، گفت: در ترکیه، تحقیقاتی در خصوص کار کردن، زندگی و تفکرات زنان شیعه انجام داده‌ام اما مشاهده آن‌ها از نزدیک برای ما جالب است.

وی با اشاره به جنگ غزه، تاکید کرد: اکنون جامعه اسلامی بیش از گذشته نیازمند اتحاد است در دانشگاه ایغدر نیز کمپین‌های کمکی و حمایت از مردم غزه و دانشجویان کشورهای مختلفی که این روزها در حال اعتصاب برای حمایت از غزه هستند، برگزار می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم اتحاد ما زنان ۲ کشور فقط در حرف و یک جلسه نماند و حتماً به اجرای برنامه‌های بزرگ‌تر و عملیاتی منتهی شود.

اسماً باشاران، متخصص مدیریت سلامت و پرستاری دانشگاه ای غدیر نیز با بیان این‌که او نیز از شیعه‌های ترکیه است، ادامه داد: حضور در این محفل و بانوان تأثیرگذار تبریزی برای ما افتخار دارد.

وی ادامه داد: مسلمانان بسیاری در ترکیه و دنیا حضور دارند و شماری از شیعه‌ها در شهرهایی چون ایغدر زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که اگر اعتقاد و ایمان با عمل یکسان باشد می‌توان به موفقیت‌های بسیاری دست یافت.

فاطما باشاران، متخصص و پژوهشگر نگهداری و پرورش کودک دانشگاه ای غدیر نیز ادامه داد: کودکان مطلوب را زنان مطلوب تربیت می‌کنند.

ملاحات تللری، مدیر گروه هنرهای خطی و دستی دانشگاه ایغدر نیز اظهار کرد: ایران و ترکیه، ۲ کشور بزرگ و ریشه دار با تاریخ بلند هستند که هنر و تمدن و فرهنگ مشترکی دارند.

وی با اشاره به بازدید از برخی اماکن تاریخی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ این دیار، گفت: اطلاعات حوزه صنایع دستی و هنر تبریز و اهل شیعه بسیار مهم است و باید هم خودمان یاد بگیریم و هم به دانشجویان خود انتقال دهیم. به عنوان اساتید دانشگاه ترکیه، علاقمند به همکاری‌های مشترک با بانوان هنرمند تبریزی هستیم.

وی ادامه داد: درخواست برگزاری همایش، سمپوزیوم و نمایشگاه‌های مشترک را در ترکیه و ایران داریم ۶ سال پیش یک همکاری در حیطه صنایع دستی و هنر انجام گرفته اما اکنون لازم است که ادامه داشته باشد.

الیف کرکسلی از اساتید هنرهای زیبای دانشگاه ای غدیر اظهار کرد: در حیطه هنرهای مینیاتوری، تذهیب و کار بر روی چرم و شیشه فعالیت دارم.

وی افزود: بسیار مشتاق بودم تا تبریز را از نزدیک مشاهده کنم این بار قسمت شد و در کنار تبریز، فرصت دیدن تهران و اصفهان را هم داشتم پیش از آمدن، از طریق کتاب‌ها و فیلم‌ها تصوراتی در خصوص ایران داشتم اما حقیقت بسیار بهتر و زیباتر از تصوراتم بود.

وی ادامه داد: می‌خواهیم دانشجویان ۲ شهر و ۲ کشور را با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مشترک همدیگر آشنا کنیم و در این زمینه کارهایی انجام دهیم.

کرکسلی گفت: هنرمندان بسیاری از شهرهای مختلف ترکیه علاقمند به انجام کارهای مشترک با تبریز هستند.

در ادامه نیز تعدادی از زنان تأثیرگذار و فعال تبریزی در عرصه‌های مختلف به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا