شهرستان ها

پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین

قزوین- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات مبارزه با انواع ملخ در مزارع کشاورزی این استان به پنج هزار هکتار خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف درخشان اظهار کرد: عملیات مبارزه با انواع ملخ در مزارع کشاورزی این استان به پنج هزار هکتار خواهد رسید.

وی افزود: از ابتدای عملیات مبارزه تاکنون کل سطح سمپاشی بر علیه انواع ملخ‌های بومی در استان دو هزار و ۱۰۰ هکتار بوده است.

وی اظهار داشت: از اواخر اسفند ماه ۱۰ اکیپ ردیابی و دیدبانی در همه مناطق با سابقه آلودگی فعال شده که با شناسایی کانون‌های آلوده با تراکم قابل مبارزه و پایش مستمر این مناطق، عملیات مبارزه از پوره سن ۲ در مناطق طارم سفلی از ۱۴ فروردین ماه آغاز و تا قبل از بالدار شدن و پراکنده شدن ملخ‌ها و ایجاد خسارت به مزارع و باغات جلوگیری شده است.

وی خاطر نشان کرد: قزوین دارای اماکن دائمی انواع ملخ‌های بومی بویژه ملخ مراکشی در بخش طارم سفلی و انواع ملخ‌های شاخک بلند و بی بال البرز و ایتالیایی و شکم بادمجانی در بخش‌های الموت و مرکزی قزوین و بخش‌هایی از شهرستانهای آبیک و البرز و تاکستان است.

درخشان خاطر نشان ساخت: خوشبختانه به دلیل کنترل به موقع آفت در سال گذشته در هر سه استان گیلان، زنجان و قزوین که دارای مرزهای مشترک و کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی هستند که در سال جاری مناطق آلوده کاهش چشمگیری داشته و پیش بینی می‌شود سطح مبارزه با این آفت در بخش طارم سفلی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در مقابل در بخشهای رجایی دشت و رازمیان و معلم کلایه شاهد افزایش تراکم ملخ‌های شاخک بلند و بی بال البرز هستیم که مبارزه در این مناطق نیز از ۱۵ فروردین شروع شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت.

درخشان یادآور شد: ملخ‌ها به دلیل دارا بودن ویژگی خاص همچون قدرت ازدیاد و جابجایی بالا، پلی فاژ بودن به طوری که از هر سبزینه ای می‌توانند تغذیه کنند و همچنین شدت تغذیه‌ای بالا به عنوان مهمترین و خطرناک‌ترین آفت محصولات کشاورزی شناخته شده‌اند و جزو آفات عمومی تقسیم بندی می‌شوند که کنترل آن بر عهده دولت است.

به گفته وی؛ در سال گذشته سطح مبارزه با انواع ملخ‌های بومی در استان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا