شهرستان ها

تولید بیش از ۲ میلیون تن محصول کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تولید محصولات کشاورزی استان از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به حدود ۲ میلیون تن در دولت سیزدهم رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به حدود ۲ میلیون تن در دولت سیزدهم رسیده است.

وی تصریح کرد: در حوزه شیلات با اجرای طرح مردمی‌سازی و ایجاد شرایط رقابتی واقعی‌سازی قیمت خوراک آبزیان منجر به افزایش تولید آبزیان با اخذ کد IR برای چهار واحد تولیدی و ایجاد بازارهای جدید به ۳۳ هزار تن رسید.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ تن بادام تولید شد و طی یک سال تولید بادام استان به ۳۰ هزار تن رسید.

برزگر یادآور شد: در بحث چغندر قند امسال ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در قالب کشت قراردادی است و عملکرد این محصول از ۴۲ تن به ۴۵ تن افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ۶ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در سه سال گذشته در چهارمحال و بختیاری اجرا شده است، همچنین ۶۰ هزار هکتار کشت در دیم‌زارها انجام شده و ۶۵ دستگاه کشت مستقیم برای کشت در دیمزارها تأمین شده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کشاورزی قراردادی سومین طرح وزارت جهاد کشاورزی است که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در بحث کشت گندم، جو، چغندر قند، دانه‌های روغنی و… اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه خاک‌ورزی حفاظتی قبل از آغاز به کار دولت ۲۰ هکتار بود افزود: این رقم در این دلت به ۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است، این در حالی است که ماشین‌آلات این حوزه حداقل سه برابر شده است.

برزگر عنوان داشت: در غرب این استان طرح‌های انتقال آب اجرا شد و سال قبل یک هزار و ۱۰۰ هکتار پروژه در طرح تأمین و انتقال آب به بهره‌برداری رسید، امسال نیز بنا بر این است یک هزار هکتار پروژه دیگر به بهره‌برداری برسد، مابقی طرح‌های انتقال آب پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد دارد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از طرح‌ریزی ۱۳ شهرک گلخانه‌ای و ۴۳ مجتمع دامپروری خبر داد و گفت: در همین راستا چهار مجتمع دامپروری، یک مجتمع پرورش اسب کلنگ‌زنی شده و ۱۳ پروژه دیگر نیز در آینده کلنگ‌زنی می‌شود.

وی از صدور ۹۰۰ جواز تأسیس گلخانه‌ای برای مجتمع‌های اشخاص، واحدهای گلخانه‌ای و… خبر داد و بیان داشت: برخی از این پروژه‌ها نیازمند حضور مردم برای سرمایه‌گذاری است.

برزگر با اشاره به اتصال ۸۵۰ نانوایی به سامانه نانی‌نو خاطرنشان کرد: مرحله اول و دوم طرح هوشمندسازی آرد و نان در دولت سیزدهم انجام شد و امید است گام سوم هم در ادامه انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: ۹۶ واحد شیلاتی غیرمجاز در سبزه‌کوه در قالب مجتمع‌های شیلاتی سازماندهی شده است،.

وی از بازگشت ۳۵ مرغداری در سال گذشته به چرخه تولید خبر داد و بیان داشت: پایداری تولید بعد از اجرای طرح هدفمندی ایجاد شده است و در آینده قیمت گوشت هم مناسب خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مجتمع‌های نیمه‌تمام که سال‌ها رها شده بودند ورود شد و از اعتبارات سفر، اعتبارات بخش خصوصی و… برای تکمیل آن استفاده شد.

برزگر به ۳۱ پروژه ممنوعه در حوزه زاینده‌رود که امیدی به زنده شدن آن وجود نداشت بدون بارگذاری جدید و با رعایت مجوزهای زیست‌محیطی از محل بهینه‌سازی شده در حد محدود در حال کار هستند.

وی بیان داشت: قیمت خرید تضمینی گندم هفت برابر شده است، اما قیمت نان هنوز حتی دو برابر هم نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ۴۹۰ پلاک ثبتی در کمیسیون رفع تداخلات تعیین تکلیف شده و ۲۱۶ هزار هکتار از اراضی مستثنیات به میزان ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در کمیسیون بررسی شده و نقشه تجمیعی آن‌ها به ثبت اسناد ارسال شده است.

برزگر خاطرنشان کرد: سند ۶۰ درصد از اراضی کشاورزی استان صادر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا