شهرستان ها

کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی

اصفهان – محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحقیقات نشان داده سطح دریافت رژیمی و غذایی لیکوپن و سطح خونی گوجه فرنگی می‌تواند در دراز مدت در کاهش ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.

امید صادقی در ارتباط با طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی ارتباط بین مصرف گوجه و مصرف لای کوپن که ماده مؤثر آن است و سطح خونی لای کوپن با ریسک و خطر ابتلاء به سرطان» در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اثرات ضد سرطان گوجه به خاطر لای کوپن است که رنگدانه گوجه محسوب می‌شود و جزو آنتی اکسیدان‌ها است.

وی به اثر پیشگیری و درمان کننده گوجه بر انواع سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: دریافت بالای لای کوپن در مصرف کنندگان نسبت به کسانی که مصرف پایین گوجه دارند، خطر ابتلاء به سرطان را کمتر می‌کند و هر ۱۰ واحد افزایش لای کوپن در بدن (در قالب مصرف گوجه) می‌تواند ۵ درصد خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اثرپیشگیری گوجه بر ابتلاء به انواع سرطان، مورد بررسی قرار گرفت که مصرف آن، خطر سرطان ریه و پروستات را بهتر کاهش می‌دهد و جنبه پیشگیری از این دو سرطان را دارد.

وی اثر ضد سرطانی گوجه پخته را بیشتر از خام آن دانست و ادامه داد: مصرف گوجه عامل کاهش ابتلاء و مرگ و میر ناشی از سرطان می‌شود.

صادقی گفت: دراین مطالعه صرفاً اثر ضد سرطانی گوجه مورد بررسی قرار گرفت که در فاز بعدی مطالعه می‌شود که آیا اشکال مختلف گوجه مثل سس گوجه، رب گوجه یا سس کچاب و انواع مختلف محصولات حاصل از گوجه نیز اثر ضد سرطانی دارد؟

وی افزود: اثر بخشی مصرف یک تا دو گوجه در روز بر پیشگیری از سرطان در این مطالعه بدست آمده است، ضمناً مصرف زیاد گوجه عوارض خاصی بدنبال ندارد و تنها مصرف بیش از حد آن برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص مثل رفلاکس معده هستند و عامل ترش کردن معده می‌شود، توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در عصر حاضر با بروز بالای سرطان مواجهیم بنابراین ارتباط بین دریافت‌های غذایی و بروز سرطان باید مورد بررسی قرار گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا