شهرستان ها

ابطال مجوز ۵ کمپ ترک اعتیاد در فارس/ تاکید بر حفظ کرامت شهروندان

شیراز -سخنگوی بهزیستی فارس با تاکید بر حفظ کرامت و حرمت جامعه هدف بهزیستی از ابطال مجوز کمپ ترک اعتیاد فسا خبر داد و گفت: در یکسال گذشته مجوز ۵ مرکز اقامتی درمان اعتیاد در فارس باطل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن سلیم حقیقی صبح چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به انتشار ویدئوی ضرب و شتم رهجویان یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان فسا بیان کرد: کمپ صدرا شهرستان فسا از سال ۱۳۹۱ با صدور مجوز از بهزیستی فارس در حیطه درمان و بازتوانی معتادان، تأسیس شده و بازدیدهای دوره‌ای و مکرر در راستای نظارت بر این مرکز توسط تیم‌های نظارتی برابر مقررات انجام گرفته است.

سخنگوی اداره کل بهزیستی فارس گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ سه مورد بازدید توسط کارشناسان و تیم نظارتی بهزیستی شهرستان فسا از این مرکز صورت گرفته و موارد تخلفات از قبیل پذیرش بیش از ظرفیت، پایین بودن کیفیت مواد غذایی و بهداشت محرز گردیده و مطابق قانون تذکر جهت رفع موارد به مرکز ابلاغ شد.

ضرب و جرح و خطای غیر قابل اغماض منجر به تعطیلی مرکز ترک اعتیاد شد

سلیم حقیقی با تاکید بر اینکه در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال ماه جاری پس از بازدید تیم نظارتی شهرستان و گزارش موارد مشکوک از سمت کارشناسان نظارت شهرستان فسا، گزارش به بهزیستی استان ارسال شد و تیم بازرسی ستاد اداره کل بهزیستی فارس ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور در شهرستان فسا از مرکز بازدید نمود، بیان‌کرد: با محرز شدن تخلف مرکز یاد شده در رابطه با ضرب و شتم رهجو و اعلام گزارش به کمیته نظارت استانی؛ این کمیته کمیسیون فوق‌العاده‌ای در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه همان روز با حضور مدیر کل و اعضا تشکیل داد و از آن جایی که عدم حفظ کرامت انسانی و ضرب و جرح خطایی غیرقابل اغماض و چشم‌پوشی و خط قرمز نظارت بر مراکز بهزیستی است، بلافاصله این مرکز بدون فوت وقت تعطیل و مجوز فعالیت آن باطل شد.

تعطیلی ۵ مرکز ترک اعتیاد متخلف فارس طی یکسال گذشته

سخنگوی اداره کل بهزیستی فارس عنوان کرد: گزارش تعطیلی این مرکز از طریق بهزیستی این شهرستان به دادستانی فسا به منظور پیگیری حقوقی لازم داده شد که به این منظور بلافاصله بعد از اتمام کمیسیون توسط دبیر کمیسیون استان نیز تماس تلفنی با دادستان شهرستان برقرار و موارد گزارش شد.

سلیم حقیقی ادامه داد: پس از تعطیلی این مرکز رهجویان این کمپ به سایر مراکز استان انتقال داده شدند و پیگیری‌های لازم و مجدانه جهت برخورد با مسببین و اقدام کنندگان خاطی انجام شده است.

او با اعلام اینکه در سال گذشته نیز ۵ مرکز متخلف تحت نظارت توسط بهزیستی تعطیل و پلمپ شدند، یادآور شد: در سال گذشته ۲۹ کمیسیون نظارت در بهزیستی استان تشکیل و بر اساس ضوابط قانونی ۹۰ مرکز تذکر، ۵۴ مرکز اخطار اول ،۱۴ مرکز اخطار دوم دریافت نموده و ۵ مرکز نیز تعطیل دائم شدند.

سخنگوی بهزیستی فارس با تشریح این موضوع که نظارت‌ها از سطح کارشناسان و رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها تا سطح کارشناسان ستادی حوزه‌های تخصصی, دفاتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و حراست و در بالاترین سطح توسط مدیر کل انجام شود، اضافه کرد: برابر دستورالعمل‌های ابلاغی از سازمان بهزیستی کشور بر استان‌ها پس از انجام نظارت و بازدید توسط شهرستان در صورت وجود تخلف، تذکر به مرکز یا مؤسسه ابلاغ و در صورت عدم رفع نقص, اخطار اول در سطح کمیسیون نظارت استان همراه با بازدید معاونت تخصصی انجام و پس از مهلت پانزده روزه در صورت مرتفع نشدن نقص, اخطار دوم صادر و در نهایت اقدام به تعطیلی مرکز و ابطال مجوز فعالیت انجام می‌شود.

سلیم حقیقی افزود: در ارتباط با مرکز اقامتی در شهرستان فسا با توجه به تخلف غیر قابل اغماض مرکز، بهزیستی فارس بدون فوت وقت اقدام به تعطیلی مرکز کرده است.

او خاطرنشان کرد: بهزیستی فارس خط قرمز خود را که رفتار غیرانسانی با افراد نیازمند درمان است به هیچ‌وجه سبک نمی‌شمارد و در کمال قاطعیت و فوریت مبحث نظارت بر مراکز را پیگیری می‌نماید.

سخنگوی اداره کل بهزیستی فارس خواستار شد: از عموم مردم به ویژه خانواده‌های مددجویان بستری و مقیم مراکز تحت نظارت بهزیستی می‌خواهیم تا در امر نظارت در کنار بهزیستی فارس باشند و موارد مربوطه را حضوری به ادارات بهزیستی شهرستانها و یا از طریق سامانه دیده‌بان بهزیستی (سامانه نظارت مردمی) خط تلفن ۱۴۸۲ گزارش نمایند تا موارد تخلف احتمالی بدون فوت وقت پیگیری شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا