شهرستان ها

غربالگری کم کاری تیروئید بیش از ۴۸۱ هزار نوزاد در کردستان

سنندج_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: همزمان با آغاز اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئیدنوزادان ازسال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۴۰۲، ۴۸۱ هزار و ۱۲۶ نوزاد در سطح کردستان غربالگری شد.

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت فرارسیدن هفته تیروئید، اظهار کرد: پنجم خرداد مصادف با روز جهانی تیروئید ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مه ۲۰۲۴ میلادی است که یکی از روزهای مهم در تقویم سلامت جهانی بوده و هدف آن افزایش آگاهی عمومی درباره مشکلات و بیماری‌های تیروئید است.

وی با بیان اینکه، تیروئید غده‌ای به شکل پروانه در جلوی گردن، پایین حنجره و بالای استخوان ترقوه است، ادامه داد: این غده دو هورمون به نام‌های T3 و T4 را ترشح می‌کند که کار این هورمون‌ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه، در واقع تیروئید مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن است، ابراز داشت: عملکرد تیروئید توسط غده هیپوفیز در مغز تنظیم می‌گردد که با ترشح هورمون محرک تیروئید، باعث افزایش ترشح هورمون‌های تیروئید می‌گردد.

بیدارپور ابراز کرد: فقط با غربالگری، می‌توان در زمان مناسب بیماری کم کاری تیروئید نوزادان را تشخیص داده و با درمان به هنگام از بروز عوارض آن پیشگیری کرد و انجام این کار در سنین ۳ تا ۵ روز بعد از تولد اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی به اجرای برنامه غربالگری تیروئید در نوزادان از سال ۱۳۸۵ تاکنون در استان خبر داد و تصریح نمود: از ابتدای شروع اجرای برنامه تا پایان سال گذشته مجموعاً ۴۸۱ هزار و ۱۲۶ نوزاد در سطح استان کردستان غربالگری شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در این مدت نزدیک به دو دهه از شروع اجرای برنامه، ۲ هزار و ۵۷۶ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئیدی در استان شناسایی و وارد فاز پیگیری و درمان شده‌اند.

بیدارپور به شناسایی ۱۷۵ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در سال ۱۴۰۱ در استان کردستان اشاره کرد و گفت: این آمار از غربالگری تعداد ۲۱ هزار و ۱۲۲ نوزاد در استان شناسایی و ثبت شده است.

وی ادامه داد: کم کاری تیروئید در نوزادان شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است که در هنگام تولد بدون علامت بالینی است و تأخیر در تشخیص موجب کاهش ضریب هوشی می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان داشت: اگر کم کاری تیروئید در هنگام تولد تشخیص داده شود، عوارض آن قابل پیشگیری بوده و درمان آن، سریع و کارآمد است.

بیدارپور گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در تمامی شهرستان‌های استان کردستان، مرکز غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان فعال بوده و الحمدلله شاخص غربالگری در این برنامه ۱۰۰ درصدی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا