شهرستان ها

برخی هنوز از جنگ فارغ نشده‌اند/ جانبازان در خط مقدم توجه باشند

اصفهان-جانبازان همیشه عضو حیاتی و جدایی ناپذیر جامعه ایرانند و وضعیت آنان یادآور می‌شود جایگاه و منصب مدیران امروز نتیجه جانفشانی جوانان دیروز است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: درختان بلند قامت در فضایی مطبوع و سر سبز در ورودی یک ساختمان قدیمی ۶۰ ساله ریشه در محلی دارند که ساکنان آن نیز با گذشت چندین دهه از زندگی خود همچنان در خاک ایران زمین ریشه‌های خود را محکم قرار داده‌اند و دل‌های خود را برای پیروزی و آبادانی این سرزمین و رضایت خداوند سبز نگه داشته‌اند.

مرکز فرهنگی توانبخشی جانبازان شهید مطهری چندسالی است که پاتوق همیشگی رفقای ازجان گذشته جبهه و جنگ شده است. با ورود به این مجموعه حس خوب امیدواری از انسان‌های بزرگ را تجربه می‌کنید و با رفتن به هر طبقه و اتاق‌های این ساختمان قدیمی، داستان سفری مملو از خاطرات ایثار و از خودگذشتگی و بزرگ‌منشی در دوران دفاع مقدس برایتان مرور می‌شود.

انسان‌هایی که با وجود سختی و ناتوانی جسمی و بیماری اما با رضایت از انجام وظیفه خود سخن می‌گویند و با خوش‌رویی توصیه به ادای دِین به جانبازان و شهدا دارند. آنها معتقدند همانطور که جوانان برای حفظ کیان و ناموس ایران اسلامی در خط مقدم جبهه و نبرد با دشمن قرار گرفتند، اکنون نیز صنعتگران و مسئولانی که در خط مقدم تولید و اقتصاد کشور هستند باید به وظیفه خود به درستی عمل کنند و در کنار توجه ویژه به مشکلات جانبازان و حمایت از آنها، فرزندان این مملکت را برای رشد و شکوفایی و سربلندی این کشور در دامان خود گیرند.

جانبازان هنوز از جنگ فارغ نشده‌اند

در واقع جانبازان آسیب نخاعی اصفهان با سینه‌هایی مملو از خاطره و ترکش‌هایی از ناجوانمردی دشمن با مشکلات جسمی و حرکتی خود دسته و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه آینده فرزندان، خانواده و این مملکت را دارند و در یک کلام به گفته رهبر معظم انقلاب، «این جانباز است که هنوز از جنگ فارغ نشده است.»

کتابخانه‌ای با کتاب‌هایی قدیمی در گوشه‌ای از طبقه همکف این ساختمان به محلی برای گفت‌وگوهای رسمی تبدیل شده و کتاب‌های قدیمی در قفسه‌های فلزی با عکس‌هایی از رفاقت‌های دوران دفاع مقدس و شهدا گویی یک فیلم کوتاه از دوران دهه شصت را بازسازی می‌کنند. وجود سالن‌های ورزشی و تیراندازی در سمت راست و چپ این طبقه نشان از اهمیت ورزش و سلامتی داشت که به گفته جانبازان «با ورزش کردن بخش زیادی از هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند و برای روحیه و جسم آنها مفید است». از این رو انتظار داشتند که صنایع بزرگ در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی برای تجهیز امکانات ورزشی و رفاهی پیش قدم شوند تا هزینه‌های درمانی آنها با بالا رفتن روحیه کاهش یابد.

وضعیت نامناسب اصفهان در حمایت جانبازان

تعدادی از جانبازان و اعضای انجمن جانبازان آسیب نخاعی استان اصفهان از وضعیت موجود و عدم رسیدگی نهادهای مربوطه گلایه داشتند و می‌گفتند: همه نهادها و مسئولان و صنایع استان در قبال جان فشانی این جانبازان مسئول هستند و آنها با جان فدایی جانبازان و شهدا به این جایگاه و منصب رسیده‌اند.

جانبازان یکی یکی به جمع ما با ویلچر و همراهی دوستان خود اضافه می‌شدند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که «اصفهان در اغلب زمینه‌ها حرف اول را می‌زند و در داشتن صنایع بزرگ پیشتاز است اما در ارائه خدمات به جانبازان در قالب مسئولیت اجتماعی نسبت به سایر استان‌ها عقب است.

مهدی ابراهیمی دبیر انجمن با وصف کوتاهی از دوران دفاع مقدس و این آسایشگاه گفت: بالغ بر ۲ هزار جانباز ۷۰ درصدی در کل استان اصفهان وجود دارد که از این میان ۳۶۵ جانباز قطع نخاعی هستند و بیشترین آمار را شهر اصفهان دارد اما امکانات آنها بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه این ساختمان قدمتی ۶۰ ساله با ۴۵ اتاق است، تصریح کرد: تجهیزات و امکانات این مجموعه قدیمی است و نیاز به‌روزرسانی دارد. از سویی دیگر تفریح و گردشگری و سفر جانبازان نیاز به تمهیداتی دارد تا اقامتگاه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود و وسیله نقلیه مناسبی در اختیار داشته باشند.

برخی هنوز از جنگ فارغ نشده‌اند/ جانبازان در خط مقدم توجه باشند

قاسم رهنما نیز از دیگر اعضای انجمن جانبازان نخاعی استان اصفهان بود که در خصوص توجه به امکانات ورزشی جانبازان می‌گوید: همانگونه که به افراد سالم برای ورزش و فوتبال توجه می‌شود باید به این جانبازان برای روحیه بخشی و کاهش درمان آنها نگاه ویژه شود.

وی درخواست داشت که یک اقدام زیربنایی مانند راه اندازی قرض‌الحسنه برای جانبازان صورت گیرد تا در تأمین هزینه‌های جانبی خودکفا شوند. رهنما می‌گوید که اصفهان با وجودی که در همه چیز پیشتاز بوده اما در حمایت از جانبازان و تأمین امکانات رفاعی و درمانی جامانده است.

توانمندی در عین ناتوانی

پس از این دیدار با مسئولان، بازدیدی از جانبازان سایر طبقات صورت گرفت که هرکدام به تنهایی درخواست‌ها و دردل‌های خود را مطرح کردند. آنها با رویی باز و گشاده، تواضع را مشق می‌کردند و گاهی با آیه‌ای از قرآن و یا بازگویی از فعالیت‌های شگفت‌آور خود، جمع دوستان را بدرقه می‌کردند.

یکی از جانبازان قطع نخاعی با چنین شرایط جسمی حتی توانسته بود تحصیل کند و به دانشگاه برود. دیگری یک مسجد چند طبقه با امکانات درمانی و بهداشتی ساخته بود که در دل خود شرایط سکونت را داشت. آنها با طنازی و خوش رویی از مسائل و مشکلات می‌گفتند که باید مسئولان بیش از پیش به فکر آنها باشند و رسانه نیز در منعکس کردن رسالت خود را انجام دهد.

کاظمی از دیگر جانبازان قطع نخاعی است که با چشم توانسته یک جلد کتاب از خاطرات خود را به رشته تحریر درآورده بود تا برای نسل امروز درس عبرتی باشد و بدانند که جوانان گذشته چگونه به وظیفه خود عمل کردند. او مدعی شده بود از طریق یک نرم افزار همت گماشته و توانسته یک جلد کتاب را به اتمام برساند.

آری به گفته عالمان و به نقل از جانبازان باید در هر شرایطی نسبت به انجام وظیفه خود کوتاهی نکرد.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا