شهرستان ها

عدد ضایعات برداشت گندم در گلستان کمتر از ۴ درصد است

گرگان- رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: عدد ضایعات برداشت گندم در گلستان کمتر از ۴ درصد است.

مریم برزنونی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در کشور حدود ۱۸ هزار کمباین وجود دارد که ۱۵ هزار در سایر استان‌ها و ۳ هزار تا آن در گلستان مشغول فعالیت هستند که عمر کمباین‌های استان کمتر از ۲۰ سال است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته جهاد کشاورزی تسهیلات را برای کمباین داران فراهم کرد، افزود: در این سال‌هایی که تسهیلات تأمین می‌شود تنها تولید کننده کمباین غلات کشور هر ساله ۸۰۰ تا هزار کمباین تولید می‌کند که تولید این تعداد از دستگاه کمباین ممکن است جواب گو ناوگان فرسوده کشور نباشد.
رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: یکی از اتفاقات خوبی که هرساله رخ می‌دهد کمباین داران دستگاه خود را به روز می‌کنند و قطعات آنها تعویض می‌شود، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد برای انجام کار با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: صاحبان کمباین برای اینکه بتوانند فعالیت کنند باید حتماً کارت معاینه فنی داشته باشند و آن را به روز کنند.

برزنونی اظهار کرد: اگر چه برداشت محصولات زارعی در گلستان از خرداد آغاز می‌شود اما تمهیدات لازم برای برداشت محصولات از نخستین روز اسفند آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی برای کمباین داران، کشاورزان و کارشناسان برگزار کردیم، یادآور شد: با آزمون‌ها و جلسات ارزیابی که برگزار می‌کنیم هر ساله تعدادی از کارشناسان کار مسؤولیت معاینه فنی کمباین‌ها را در استان بر عهده می‌گیرند.

برزنونی اظهار کرد: اگر کمباین دارای کارت معاینه فنی سال جدید را نداشته باشد کارت سوخت هم دریافت نمی‌کند. برچسب معاینه فنی هر ساله تهیه و در سمت راست کمباین‌ها چسبانده می‌شوند که کشاورزان قبل از اینکه برداشت را انجام دهند باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در هیچیک از استان‌های کشور بازه زمانی برداشت محصولات مانند گلستان کوتاه نیست، افزود: فشرده‌ترین برداشت کشور در گلستان انجام می‌شود و باید ۵۱۵ هزار هکتار از محصولات کشاورزی را در کمتر از یک ماه برداشت کنیم.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: اگر چه ساعت عملکرد یک کمباین در کشور و سایر استان‌ها ۴۸۰ ساعت اما در گلستان ۱۶۰ ساعت است یعنی تعداد کمباین‌های ما بیش از نیاز استان است و زمان برداشت بسیار کوتاه است.
وی خاطرنشان کرد: اولین ناظر در مزرعه خود کشاورز است. در عمده مزارع زمانی که محصول در حال برداشت است کشاورز حضور ندارد در حالی که باید در مزرعه حضور داشته باشد و کارت معاینه فنی کمباین را بررسی کند.
برزنونی اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد از کمباین‌های استان دارای کارت معاینه فنی جدید هستند.

وی یادآور شد: عدد ضایعات برداشت گندم در گلستان کمتر از ۴ درصد است و این نشان می‌دهد که بحث به روز رسانی در بین کمباین‌های گلستان در حال انجام است.
وی یادآور شد: کشاورزان در نخستین گامی که می‌خواهند کمباین را انتخاب کنند به صفحات زیر پلتفرم توجه داشته باشند چراکه اگر این قسمت دچار پوسیدگی باشد باعث ریزش محصول می‌شود و اگر در زیر انباری هم پوسیدگی وجود داشته باشد بازهم شاهد ریزش محصول خواهیم بود.

برزنونی اظهار کرد: گندم یک سرمایه ملی است و جز تأمین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود و باید برای حفظ این محصول همه به یکدیگر کمک کنیم، در قدم نخست باید کشاورز در مزرعه حضور داشته باشد تا کار برداشت به خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: اگر در زمان برداشت محصول، کشاورز، کمباین دار و کارشناسان با صبر و حوصله بیشتری کار برداشت را انجام دهند کمترین هدر رفت را خواهیم داشت.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه اگر کشاورزان برای انتقال محصول از مزرعه تا مرکز خرید از کامیون استفاده می‌کنند حتماً بارنامه دریافت کنند، گفت: طی هماهنگی‌هایی که با پلیس راهور انجام شد حتماً روی محصول خود را بپوشانند که در زمان تردد آنها شاهد هدر رفت کمتر محصولات در کنار جاده‌ها باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا