شهرستان ها

دولت چهاردهم از اجرای طرح‌های مخرب محیط زیست جلوگیری کند

شهرکرد-مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دولت بعدی باید به‌طور واضح و شفاف نسبت خود را با طرح‌های صنعتی و اقتصادی مخرب محیط زیست روشن سازد.

سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انتظاری که مجموعه فعالان محیط زیست از دولت چهاردهم دارند این است که رویکرد دولت به سمت محیط زیست باشد و به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در بحث تصمیم سازی و برنامه ریزی مد نظر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم در دو حوزه داخلی و خارجی باید نگاه ویژه ای به محیط زیست داشته باشد تصریح کرد: در حوزه داخلی چالش‌هایی ائم از پسماندهای محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار بوده که لازم است دولت برای مدیریت آن و رفع این چالش برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد.

یوسف پور با بیان اینکه موضوع پسماند در کشور بسیار مهم است گفت: دولت باید بحث پسماند شهری، خانگی، پزشکی، صنعتی و کشاورزی یک برنامه ریزی کیفی داشته باشد.

اجازه لطمه زدن به تنوع زیستی و حیات وحش داده نشود

وی خاطر نشان کرد: حفظ طبیعت و تنوع زیستی و ذخایر ارزشمند ژنتیکی از اهمیت بالایی برخوردار است و متأسفانه در چند دهه گذشته تنوع زیستی و حیات وحش ما لطمات زیادی دیده و خیلی از زیستگاه‌ها به سمت جزیره‌ای شدن پیش رفته است که انتظار می‌رود دولت آینده برای آن نیز برنامه داشته باشد.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برخی از گونه‌های مهم کشور به سمت انقراض پیش می‌روند گفت: نگاه دولت باید به این سمت باشد که با تقویت بخش خصوصی و دولتی بتواند برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد که از انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری بتواند جلوگیری کند.

یوسف پور به چالش سفرهای زیر زمینی نیز اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از دشت‌های کشور به خاطر برداشت بیش از حد آب از سفرهای زیر زمینی به دشت‌های ممنوعه و بحرانی تبدیل شده است و یکی از راهکارهای خلاصی از آن تغییر الگو کشت در حوزه کشاورزی است.

وی ادامه داد: کاهش وابستگی بخش‌های مختلف به آب‌های زیر زمینی می‌تواند به جلوگیری از خشکسالی کمک کند و اگر بتوانیم آبخوان‌ها را حفظ کنیم از مرگ آنها نیز جلوگیری کرده‌ایم.

یوسف پور با اذعان بر اینکه برخی از تالاب‌ها در کشور دچار خشکیدگی شده‌اند گفت: در استان‌های دیگر اصلی ترین چالش تالاب‌ها تأمین حق آبه است.

وی یادآور شد: پیشگیری از آلوده شدن رودخانه‌ها صنایع آلاینده و فاضلاب‌های شهری می‌تواند منابع آب سطحی را آلوده کند و طبیعتاً برنامه ریزی مناسبی برای پیشگیری از ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

استفاده از آب خاکستری کمک به کاهش استفاده از آب‌های تازه

یوسف پور ساماندهی پساب شهری و روستایی را به عنوان یک ظرفیت تحت عنوان آب خاکستری بیان کرد و گفت: استفاده از آب خاکستری می‌تواند به کاهش استفاده از آب‌های تازه خصوصاً آب رودخانه‌ها و تالاب‌ها کمک کند.

وی چرای مفرط دام در اراضی مرتع را یک چالش بزرگ برای محیط زیست عنوان کرد و گفت: چرای بیش از حد دام باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی و افزایش نرخ فرسایش خاک در استان‌های زاگرس نشین خواهد بود که به مرور و در آینده بسیاری از زیر مرتع‌ها را از دست بدهیم و همین دامداری سنتی که در استان‌های زاگرسی اتفاق می‌افتد به عنوان یک ظرفیت اقتصادی آسیب جدی می بیند.

یوسف پور افزود: مدیریت چرای دام و برنامه ریزی اصولی و درست چرای دام در عرصه‌ها باید مد نظر دولت قرار گیرد.

حفظ جنگل‌های زاگرس در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: حفظ جنگل‌های زاگرس و جنگل‌های به عنوان ذخایر اصلی ژنتیکی و منابع نگهدارنده آب و خاک حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و آسیب‌هایی که ناشی از توسعه و برداشت‌های غیر مجاز، قاچاق چوب، آفت ها و بیماری‌هایی که در این مناطق حادث می‌شود باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم امری بیهوده خواهد بود

یوسف پور اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم امری بیهوده خواهد بود و طبیعتاً برای هم سو و همراه کردن مردم برای حفظ محیط زیست نیاز به آگاه سازی و آموزش همگانی است.

وی توضیح داد: اگر دولت در حوزه آموزش همگانی محیط زیست اعتباری بگذارد این اعتبارات سرمایه گذاری است و می‌تواند نسل فعلی و نسل‌های اینده از ان سود ببردند و طبیعت و سرزمین به نحو مناسب حفظ شود.

یوسف پور پیشگیری از آتش سوزی و اطفا حریق را نیز بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: باید برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد و همه دستگاه‌های ذی ربط همگام شوند و در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد تا جنگل‌ها از گزند اتش سوزی مصون بمانند.

وی ادامه داد: در بحث گونه‌های شاخص تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی و جانوری که شرایط مناسبی ندارند به صورت ویژه باید به آن رسیدگی شود و انتظار می‌رود دولت در این خصوص ورود کند

یوسف پور بیان داشت: سواحل دریایی ما چالش‌هایی را ناشی از آلودگی‌های نفتی دارند و اگر بخواهد توسعه‌ای صورت گیرد، دولت باید به شکل ویژه ای آن را مد نظر قرار دهد.

الزاماً هر فعالیتی که منجر به تخریب جبران ناپذیر محیط زیست می‌شود ممنوع است

وی با تاکید بر اینکه الزاماً هر فعالیتی که منجر به تخریب جبران ناپذیر محیط زیست می‌شود ممنوع است گفت: انتظار می‌رود دولت مردان در این خصوص اهتمام ویژه به خرج دهند و در کنار پروژه‌های عمرانی حفظ محیط زیست را نیز مد نظر قرار دهند.

یوسف پور با تاکید بر اینکه کانون گرد و غبار هم داخلی و هم خارجی وجود دارد گفت: در حوزه سیاست خارجی لازم است کنترل گرد و غبارهای خارجی در دستور کار قرار گیرد و یک اولویت برای دولتمردان باشد.

توسعه و رشد اقتصادی ارتباط مستقیم با حفظ محیط زیست دارد

وی با اذعان بر اینکه توسعه و رشد اقتصادی ارتباط مستقیم با حفظ محیط زیست دارد گفت: هرچه رفاه عمومی افراد جامعه بالاتر باشد دست اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست و ذخایر ارزشمند ژنتیکی ارزشمندتر خواهد بود.

یوسف پور تشریح کرد: طبیعتاً انتظار رشد اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی یک مطالبه عمومی است و ما محیط زیستی‌ها این انتظار را داریم که توسعه اقتصادی با حفظ محیط زیست صورت گیرد.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در پایان خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی کمک می‌کند که ما زندگی بهتری داشته باشیم و محیط زیست نیز بهتر حفظ شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا