شهرستان ها

شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان را براساس قانون انجام می دهد

قائمشهر – نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان انتخابات را سلیقه ای بررسی نمی کند بلکه براساس قانون به این وظیفه عمل می کند.

آیت‌الله علی معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان و بیان اینکه انسان یک زندگی شخصی و خانوادگی، یک زندگی روحی و یک زندگی اجتماعی دارد گفت: هر یک از آحاد جامعه می‌تواند برای عمران و آبادانی کشور و زندگی خود سهیم باشد.

وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اداره امور کشور حق دخالت به همه شهروندان داده است و این در هر مرحله از مراحل انتخابات چه در انتخابات مجلس، چه در انتخابات خبرگان و چه در انتخابات ریاست جمهوری یک فرصت است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انتخابات مجلس مهم است، اظهار کرد: مجلس نقشه راه در حل مسائل کشور را ترسیم می‌کند و دخل و خرج کشور مشخص می‌کند و لایحه بودجه با نظر مجلس تصویب می‌شود که این نقش مردم را در بهتر اداره کردن امور کشور نشان می‌دهد.

وی به انتخابات ریاست جمهوری هم اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور رئیس دولت است با پیشنهاد رئیس جمهور وزرا به مجلس رفته و رأی اعتماد می‌گیرند، رئیس جمهور اگر مردمی باشد و خیرخواه باشد نه وابسته و دلبسته به بیرون کشور پیشرفت می‌کند.

رئیس جمهور دلبسته به مردم باشد

آیت الله معلمی با بیان اینکه ملت رشید ایران چیزی از دیگران کم ندارد، گفت: رئیس جمهور اگر وابسته به بیگانه نباشد ولی دلبسته به مردم خود باشد در سایه امامت و ولایت باشد کشور پیشرفت می‌کند.

امام جمعه قائمشهر آیت الله رئیسی را انسانی خدوم دانست و اظهار کرد: اگر زندگی او قبل از ریاست جمهوری و تولیت آستان قدس و ریاست قوه قضائیه را نگاه کنید سبک زندگی وی تغییری نکرده است و او خود را از بطن جامعه می‌دانست.

وی به مردم توصیه کرد که نگاه کنند در میان کاندیداها کدام یک سو و سمت مردمی بیشتری دارد.

این مسئول با بیان اینکه این طور نیست که شورای نگهبان بر اساس سلیقه خود کسی را بخواهد و کسی را نخواهد گفت: این نگاه بد بینانه است، شورای نگهبان بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده صلاحیت افراد را تأیید می‌کند.

آیت الله معلمی با بیان اینکه شورای نگهبان موظف است یک فرد را با توجه به شرایط حال و با معیارهای قانون اساسی تطبیق دهد، افزود: یکی از شرایط التزام عملی به ولی امر است، این طور نیست که ولی امر مستبدانه نظر بدهد اگر ولی امر مستبدانه نظر بدهد از ولایت ساقط می‌شود، در متن روایت آمده صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ «هر یک از فقها که بر نفس خود مسلّط باشند و دین خود را حفظ کنند و با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند» ولی امر کسی است که طبق مقررات اسلامی عمل کند و نفع مردم را در سایه مقررات اسلامی حفظ کند.

وی با بیان اینکه این شائبه و این شبهه را برخی بدون توجه از عوارضش مطرح می‌کنند، گفت: شرایط بررسی می‌شود که اگر فرد دارای ضوابط نباشد رد می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا