شهرستان ها

تاثیر کشت گل«محمدی» در ایلام/ از افزایش درآمد تا رونق اشتغال

ایلام-کشت گل محمدی در روستاهای استان ایلام طی سال های اخیر علاوه بر افزایش درآمد باعث رونق اشتغال در روستاهای استان شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: کشت گیاهان دارویی در بسیاری از نقاط جهان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با وجود رشد و توسعه علوم مختلف از جمله داروسازی، گیاهان دارویی نه تنها اهمیت خود را از دست نداده‌اند، بلکه همچنان تولید و مصرف بالایی دارند.

سابقه کهن گلاب گیری در ایران

گل محمدی یکی از انواع گیاهان دارویی محسوب می‌شود که سابقه‌ای کهن در کشور ما دارد، سابقه ایران در صنعت گلاب گیری از این گل به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و امروزه علاوه بر تولید گلاب، در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی هم استفاده می‌شود.

از این رو گل محمدی به دلیل خواص درمانی و شفابخشی متعددی که دارد، جزو یکی از گیاهان دارویی ارزشمند به شمار می‌رود و همواره دارای اهمیت بالایی است.

ایلام یکی از استان‌های کشور به شمار می‌رود که به علت آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز از پتانسیل بالایی در حوزه کشت گل محمدی برخوردار است.

هر چند از سال‌های گذشته گل محمدی به شکل پراکنده در خانه‌ها و در داخل و جلوی باغ‌ها کشت می‌شد، اما اخیراً کشت و برداشت این گل در استان ایلام به شکل انبوه انجام می‌شود تا با بهره‌گیری از این ظرفیت زمینه اشتغال زایی، سودآوری و جذب گردشگران به نقاط مختلف استان فراهم شود.

مزیت‌های کشت گل محمدی

زهره الفتی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گل محمدی و فرآورده‌های آن به علت خواص متعدد درمانی و بهداشتی آرایشی و تغذیه‌ای و حتی دینی و مذهبی، از گذشته‌های دور محبوب همگان بوده است.

وی افزود: ایرانیان نخستین کسانی بوده‌اند که به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل محمدی پی برده‌اند و به همین سبب صدها سال است که گل سرخ، گلی دوست داشتنی به شمار می‌رود و از هیچ گلی به اندازه گل محمدی در سروده‌های سرایندگان ستایش نشده است.

پتانسیل‌های استان ایلام برای گشت گل محمدی

الفتی با بیان اینکه استان ایلام یکی از استان‌های مستعد برای کاشت گل محمدی به شمار می‌رود، ادامه داد: گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی و باردهی سریع، کاشت و نگهداری آسان یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان ایلام به شمار می‌رود و همچنین می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و درآمدزایی در این منطقه باشد.

این کارشناس تصریح کرد: آرامش دهندگی، ضد افسردگی، تقویت کننده قلب و عروق، کاهنده التهابات بدن، ضد میکروبی بودن و خاصیت آنتی اکسیدانی از دیگر خواص این گیاه است که آن را در زمره یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی قرار داده، همچنین اسانس این گیاه نیز به جهت استفاده در صنعت عطرسازی و صنایع آرایشی و بهداشتی رتبه برتر خود را در ارزآوری حفظ کرده است.

وی گفت: از این رو توسعه سطح زیر کشت گل محمدی در استان یقیناً موجب توسعه استان و رفع مشکلات موجود همچون بیکاری می‌شود.

افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در استان

حشمت الله سیاهی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گیاهان دارویی و از جمله آنها گل محمدی به دلیل خواص درمانی، اشتغالزایی و مزیت‌های نسبی کشت از گذشته تا کنون در کانون توجه عموم مردم و به خصوص کشاورزان استان ایلام بوده، خوشبختانه در سال‌های اخیر نیز استقبال از کشت و کار این محصولات افزایش یافته است.

وی افزود: کشت این گیاه، مزیت‌های فراوانی دارد چراکه از جمله گیاهانی است که نسبت به شرایط آب و هوایی مختلف سازگار است نسبت به کم آبی تحمل بالایی دارد و شرایط بد خاک را نیز تحمل می‌کند و می‌توان گفت جزو گیاهان دارویی با پتانسیل توسعه سطح زیر کشت در استان است.

تاثیر کشت گل«محمدی» در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%85'>ایلام</a>/ از افزایش درآمد تا رونق اشتغال

سیاهی تصریح کرد: به دلیل مزایای زیادی که کشت این گیاه دارد سازمان جهاد کشاورزی برنامه توسعه کشت گل محمدی را در اولویت برنامه‌های خود در این حوزه قرار داده و در این راستا اقداماتی از قبیل آموزش زنان روستایی در خصوص کشت ارقام مختلف این گل در مزارع و باغات و داخل منازل مسکونی، ترغیب کشاورزان به کشت این محصول، آموزش کشاورزان جهت کاشت و برداشت اصولی گل محمدی، جذب اعتبار و افزایش سطوح زیر کشت، لحاظ کرده است.

اختصاص ۳۸ هکتار از اراضی استان ایلام به کشت گل محمدی

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در پایان گفت: گل محمدی در ایلام نوپا و جدید بوده و در حال حاضر ۳۸ هکتار از اراضی دیم، آبی و زمین‌های شیبدار استان به کشت ارقام گل محمدی اختصاص یافته است، امید داریم با تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان بتوانیم سطح زیر کشت این گیاه دارویی را در استان افزایش دهیم.

کشت گل محمدی و صنعت گلاب گیری یکی از صنایع نوپا در استان ایلام به شمار می‌رود که در صورت رشد و توسعه به ویژه در مناطق روستایی می‌تواند باعث افزایش اشتغال در این مناطق شود و از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا