شهرستان ها

بازاریابی مشکل گردشگری کشور/ ظرفیت‌های فرهنگی معرفی نمی‌شود

شاهرود- رییس دانشکدگان فرهنگ و تمدن با بیان اینکه بازاریابی مشکل گردشگری کشور است، گفت: در صورتی می‌توانیم در گردشگری موفق باشیم که بتوانیم فرهنگ کشورمان را به گردشگران معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، میثم چگین ظهر دوشنبه در همایش افق تحول دانشگاه، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد شاهرود با بیان اینکه حوزه گردشگری و میراث زمینه‌ها و ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد، تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از توسعه کشور و گردشگری در دانشگاه آزاد را بخشی از توسعه گردشگری کشور قلمداد می‌کنیم.

وی افزود: معتقد هستیم که اگر در این زمینه بتوانیم فعالیت‌های بهتری داشته باشیم، فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم را تحقق یافته خواهیم دید زیرا بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص کشورمان حاصل از خدمات است و ما تولید را تنها به تولید محصول و یا کالا اطلاق نکرده و حتی خدمات گردشگری را نیز در این حیطه می‌توانیم ببینیم لذا دانشگاه به دنبال برنامه‌ریزی در این زمینه است.

رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم خدمات در کشورمان محسوب می‌شود، ابراز کرد: فقط از منظر اقتصادی نباید به گردشگری نگریست و به همین دلیل گردشگری و میراث در دانشگاه آزاد کشور در قالب یک دانشکدگان تعریف شده است لذا این امر نشان می‌دهد که ما با عینک فرهنگ به گردشگری نگاه می‌کنیم.

چگین با بیان اینکه در کنار این برنامه‌ریزی حتماً منافع اقتصادی برای کشور به ارمغان خواهد آمد، گفت: تا چند سال قبل کسانی را شاهد بودیم که از عراق به مشهد رفته و دوباره بازمی گشتند اما امروز یک گردشگر عراقی به مازندران هم می‌رود و این حاصل تحول در شرایط گردشگری کشورمان است.

وی با بیان اینکه این موضوع یک بخشی از مسئله ما است یعنی به جای آنکه برای میراث فرهنگی خودمان برنامه‌ریزی گردشگر محور کرده و میراثمان را به توریست‌ها معرفی کنیم، خود به خود مسیر گردشگری ما به سمت نادرستی می‌رود، افزود: البته که حضور گردشگران در مازندران و سواحل شمال هم بخشی از منافع اقتصادی کشور را تأمین می‌کند اما انتظار می‌رود که گردشگری از منظر فرهنگ دیده شود.

رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر به گردشگری از منظر فرهنگ نگاه کنیم، باید فرهنگ کشورمان را در آن معرفی کنیم، بیان کرد: ظرفیت‌ها و شخصیت‌های بزرگی در زمینه میراث فرهنگی در کشورمان وجود دارد برای مثال در شاهرود کسانی مانند ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی وجود دارند که هر کدام شأن برای میراث فرهنگی یک کشور کافی است اما معرفی کشورمان متأسفانه مسیر دیگری را طی می‌کند.

چگین با بیان اینکه مشکل بزرگ گردشگری ما امروز مارکتینگ یا همان بازاریابی و حفظ گردشگران است، تاکید کرد: بخشی از دانشجویان ما در برخی دانشگاه‌های آزاد کشور خارجی هستند اما بعضاً حتی یک تابلوی انگلیسی هم در دانشگاه‌های ما وجود ندارد در حالی که این افراد هر کدامشان می‌توانند سفر معرفی ظرفیت‌های کشورمان به کشور خودشان باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا