شهرستان ها

«سواد معماری» حلقه مفقوده امروز جامعه است

شاهرود- رییس دانشکدگان هنر و رسانه با بیان اینکه سواد معماری حلقه مفقوده ،معماری و شهرسازی است، گفت: دانشگاه ها در توسعه و ترویج سواد معماری و شهرسازی نقش مهمی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر نصرالهی ظهر دوشنبه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در سالن فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان اینکه شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم، تاکید کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی در هر جامعه است.

وی با بیان اینکه در طراحی فضای شهری و برنامه‌ریزی نباید از جایگاه مهم آن غفلت شود اما متأسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است، افزود: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز، پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستان‌ها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید می‌کند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازن ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریم‌ها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بی‌نظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیات و کمیت به زندگی انسان را سبب است.

نصرالهی همچنین گفت: ساختمان‌های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، الگوهای طراحی، رنگ‌ها، مصالح و فرم‌های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.

وی افزود: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه ضمن اشاره به ضرورت‌های امروز جامعه بیان کرد: رسانه‌ها می‌تواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برون رفت از این وضعیت باشند می‌توانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متأثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا