شهرستان ها

جایگاه مرجعیت قرآن و استفهام از آیات الهی در مسائل گوناگون سیاسی

تبریز- دبیر علمی همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری از جایگاه مرجعیت قرآن و استفهام از آیات الهی در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی و حکمرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه ظهر یک شنبه در مراسم ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای در تبریز گفت: حضرت آیت الله خامنه ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تأثیر سید هاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می‌گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تأثیر مادر فرا گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تأثیر استاد خود بودند.

وی گفت: حضرت آیت الله خامنه ای را می‌توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست و سیره حوزوی ایشان هم اشرافی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنه ای گفت: تفسیر سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.

وی به سابقه تفسیر آیت الله خامنه ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته‌ای یکبار به قم آمده و تفسیر می‌گفتند. ایشان سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره‌های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می‌گفتند. سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می گفته است.

استاد جامعة المصطفی العالمیه بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند: «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و مانند اینها خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینه‌ها کم کاریم».

وی به موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان اینکه علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانسته، از طرفی هدایت قران را عام و شامل تمام علوم می‌دانند که در مبانی و اهداف تأثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قران به تولید علوم انسانی قران بنیاد تاکید دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی سپس به تأثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تأثیر این کنگره گرفته شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تأکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاه‌ها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا