شهرستان ها

رکورد صادرات از بندرشهید رجایی برای سومین بار شکسته شد

بندرعباس- معاون امور بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در کمتر از یک سال، سه مرتبه رکورد صادرات از بندرشهید رجایی شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله شاعلیا اظهار کرد: یک فروند شناور برای صادرات ۸۱ هزار تن مواد فله معدنی به منظور تسریع در عملیات و کاهش هزینه‌ها در اسکله ۳۲ بندر شهید رجایی پهلودهی شده است.

وی پیش‌بینی کرد: کشتی یاد شده بالاتر از نُرم مصوب بارگیری و ظرف یک هفته آینده از اسکله جدا شود.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک، طرح همراه عملیاتی و ضمن امکان بارگیری با نوار نقاله، حداقل سه دستگاه شیپ لودر نیز به تجهیزات بارگیری مواد معدنی در این بندر بزرگ تجاری اضافه خواهد شد.

شاعلیا افزود: با اضافه شدن این تجهیزات، امکان شکستن مجدد رکورد صادرات مواد فله معدنی در بزرگترین بندر تجاری ایران امکان‌پذیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای افزایش بهره‌وری از اسکله‌ها و سود صادرات مواد معدنی که عمدتاً کم ارزش هستند، صورت می‌گیرد.

گفتنی است؛ «شیپ لودر یا کانوایر بارگیری کشتی برای بارگیری مواد در کشتی و بارج مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیپ لودر کانتینرها و بارهای سنگین را از خشکی به سطح کشتی‌های مخصوص حمل و نقل منتقل می‌کند. هنگام استفاده از شیپ لودر سرعت بارگیری افزایش می‌یابد؛ نوار نقاله شیپ لودر موادی مانند ذرت، کودهای شیمیایی، مواد فله، سنگ آهک و غیره را به داخل کشتی‌های مخصوص حمل و نقل یا بارج‌ها منتقل می‌کند، شیپ لودرها معمولاً بر اساس نوع موادی که قرار است منتقل کنند طراحی و ساخته می‌شوند. به علت آب و هوای شرجی بنادر بدنه این شیپ لودر به گونه‌ای طراحی شده که در برابر هوای شرجی و باد و طوفان‌های شدید مقاوم است».

آگهی
دکمه بازگشت به بالا