شهرستان ها

شجره طیبه انقلاب اسلامی با خون پاک هزاران جوان آبیاری شده است

تبریز – معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: باور، اعتقاد و زندگی بر این اساس شکل گرفته که شجره طیبه انقلاب اسلامی با خون پاک هزاران جوان آبیاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سینا کلهر روز سه شنبه در هفتمین همایش علمی مسائل اجتماعی جوانان با رویکرد جوانی جمعیت در تبریز اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی در نگاه علمی و تجربی یک ساختار سیاسی است و در ظاهر تفاوتی با سایر ساختارهای نظامی دنیا ندارد اما این انقلاب، از لحظه برپا شدن یکی از انقلاب‌های کبیر بوده و همانند انقلاب روسیه و فرانسه، با الهام بخشی، موجب ایجاد حرکت در دیگر ملت‌ها شده است.

وی با بیان اینکه برای بقا و دوام این نظام، هزاران جان فدا شده است تا استقلال، آزادی و عدالت جاری شود و هرچند برخی اوقات مشکلات اقتصادی موجب می‌شود که از خودمان بپرسیم شاید راه را به غلط رفته‌ایم؟، اما این مسیر ۴۵ ساله نبوده و ایرانیان از سه هزار سال پیش به دنبال نظامی بوده‌اند که استقلال، آزادی و عدالت را برای آنها به دنبال داشته باشد و این سه واژه، رکن اساسی جمهوری اسلامی است.

کلهر تاکید کرد: باید از این آرمان‌ها و شعارها مراقبت کرده و از فراموش شدن آنها جلوگیری کنیم و نباید به بهانه حفظ یکی از این آرمان‌ها، دیگری فدا یا محدود کنیم زیر برای رسیدن به این سه مهم، هزاران جان داده‌ایم.

وی ادامه داد: معیار مردم برای سنجیدن انقلاب اسلامی باید جوانانی باشد که برای دفاع از این مرز و بوم و نظام، خون پاک خود را دادند و مسئولانی باشد که برای خدمت به این مردم، شهید خدمت شدند.

کلهر بیان کرد: افرادی که به آرمان‌های این نظام خیانت کردند عاقبت بخیر نخواهند شد زیرا این نظام از جاری شدن خون پاک شهدا در پای آن، پا و جان گرفته است.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین به موضوع پژوهش و اهمیت آن در تصمیم گیری های کلان، اشاره کرد و گفت: عهد و پیمان همان ارزش‌ها هستند و بدون آنها، زندگی مفهوم و معنایی ندارد.

وی افزود: اگر برای تحقق عدالت، استقلال آزادی ایران، زندگی خود را وقف کنیم انرژی خواهیم گرفت و نظام جمهوری اسلامی نیز بر روی این اصول بنا نهاده شده است اصولی که پیش برنده، جهت بخش و انگیزه بخش هستند و عهد و پیمان ما با نظام اسلامی باید بر این اصول قرار گیرند.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین اظهار کرد: سرنوشت ایران به جمهوری اسلامی گره خورده است و این ۲ باهم معنی پیدا می‌کنند و این موضوع چند دهه اخیر نبوده بلکه از ۴۰۰ سال پیش و از زمان شاه اسماعیل صفوی و در تبریز، بنای آن نهاده شده است.

کلهر افزود: یکی از ویژگی‌های هر ایرانی و ایرانی بودن، هویت دینی داشتن است و براساس همین هویت دینی است که نظام اسلامی به رغم همه توطئه‌ها و با حمایت مردم، پابرجاست.

وی به موضوع جمعیت نیز اشاره و بیان کرد: دغدغه ما اگر ایران است پس باید موضوع جمعیت نیز مورد توجه قرار گیرد.

کلهر با بیان اینکه اگر دغدغه وطن و سرزمین را داریم باید نگاه ویژه ای به موضوع جمعیت و جوانی آن داشته باشیم، افزود: موضوع جمعیت پیچیده و سخت است و فرزندآوری جزو سخت‌ترین و پیچیده‌ترین رفتارهای بشری است و این مختص ایران نبوده و شامل همه جهان است.

وی تاکید کرد: موضوع فرزند آوری در استان‌ها با هم تفاوت دارد و پژوهشگران باید در تحقیقات خود به این موضوع دقت کنند و آن را برجسته کنند و مدیران نیز نتایج این تحقیقات را در امور مدیریتی خود جاری سازند.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌ها و اهدافی که در بخش‌های مختلف ترسیم شده است باید با هم باشیم و ذهن‌ها و قلب‌هایمان را به هم نزدیکتر کنیم زیرا سرنوشت همه ما مشترک بوده و از همدیگر متأثر هستیم.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: بحث جوانی جمعیت یکی از بحث‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر قوانین مصوب در این ارتباط را به خوبی اجرایی نکنیم کشور در سال ۱۴۳۰، با بحران سالخوردگی و پیری جمعیت مواجه خواهد شد.

تراب محمدی افزود: متأسفانه همچنان تفکر “فرزند کمتر زندگی بهتر” در جامعه حاکم بوده و گره‌های ذهنی جوانان در ارتباط با ازدواج و فرزندآوری باید باز و زمینه برای جوانان در این موضوعات فراهم شود.

وی با بیان اینکه فرزند بیشتر در زمان‌های گذشته ارزش بود، گفت: امروزه برعکس شده و افرادی که دارای فرزند بیشتر هستند از سوی جامعه نکوهش می‌شوند و حتی در دولت‌های قبلی نیز تسهیلات فرزندان سوم به بعد حذف شد از این رو باید برنامه ریزی کنیم و این تفکر را از بین ببریم.

محمدی ادامه داد: جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ به حدود ۱۰۱ میلیون نفر می‌رسد و ساختار جمعیت از جوانی به سالخوردگی تغییر می‌کند و دولت سیزدهم نیز با درک حساسیت این موضوع و بیانات و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، وارد میدان شد و با اعطای تسهیلات و اعمال تشویقات، جوانان را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کرد.

وی تاکید کرد: البته تسهیلات و تشویقات دولت در این راستا، بیشتر جنبه فرهنگی دارد زیرا علت عدم رغبت به فرزندآوری، اقتصادی نبوده و اقشار مرفه نیز تمایلی به تعداد فرزندان بیشتر ندارند و در واقع فرزندآوری برای مردم اولویت نیست.

محمدی گفت: ۴۰ سال پیش که سفره مردم کوچک‌تر بود خانواده‌ها به فرزندآوری بیشتر تمایل داشتند از این رو باید بررسی شود و با راهکارهای علمی و جامعه پسند، در این زمینه وارد شد و برداشت‌ها و تعاریف غلط را از بین برد.

وی به تعداد بالای دستگاه‌های متولی و وظیفه دار در زمینه ازدواج و فرزندآوری نیز اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها باید عملکرد خود در این زمینه را به خوبی گزارش کنند و با برنامه ریزی های مناسب، در مقابل جنگ نرمی که دشمن آغاز کرده و جوانی جمعیت را هدف قرار داده، آماده و با برنامه باشند.

حبیب ستوده نژاد مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، گفت: امیدوارم تمامی مسئولین بتوانند رهروان واقعی این شهدا باشند.

هفتمین همایش علمی جوانی جمعیت در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شد و معاون وزیر ورزش قبل از حضور در این همایش با نثار گل و فاتحه به مقام والای شهدای خدمت در تبریز، ادای احترام کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا