شهرستان ها

طرح زنجیره ارزش تنباکوی استان بوشهر تدوین می شود

بوشهر- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: طرح زنجیره ارزش تنباکوی استان بوشهر با هدف توسعه صادرات در آینده نزدیک تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باستین چهارشنبه شب در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: تقریباً ۴ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت تنباکو است و سالانه بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر افزود: بوشهر قطب اصلی تولید تنباکو در کشور است و تقریباً ۶۵ درصد از تنباکوی ایران در این استان تولید می‌شود و علیرغم اینکه تنباکوی استان در بازارهای داخلی و خارجی از بازارپسندی خوبی برخوردار است اما تاکنون سرمایه گذاری مناسبی برای احداث واحدهای فرآوری، بسته بندی و سایر حلقه‌های زنجیره تولید این محصول انجام نشده است.

وی بیان کرد: این موضوع باعث شده است تا ضمن سو استفاده دلالان، کشاورزان استان از حداقل سود لازم برخوردار شوند و در برخی سال‌ها هم مشتری مناسبی برای خرید محصول وجود نداشته باشد و محصول روی دست کشاورز ما بماند.

باستین ضمن اشاره به لزوم مطالعه تمامی بخش‌های تولید، فرآوری و بسته بندی و صادرات تنباکو، بیان داشت: این ظرفیت مهم و بومی استان آن چنان که باید و شاید تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است اما مدیریت استان مصمم است تا اقتصاد این محصول ساماندهی شود و درآمد و معیشت بخش عمده‌ای از کشاورزان استان تقویت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: برنامه و زمان بندی معینی برای دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای اخذ مجوزها از جمله اخذ کد کشاورزی برای تنباکو از طریق وزارت جهاد کشاورزی، اخذ مجوز گمرک اختصاصی برای صادرات تنباکو از بندر بوشهر از طریق گمرک ایران، سرمایه گذاری شرکت دخانیات برای ایجاد واحد بسته بندی و همچنین رفع ایرادات قانونی و تسهیل شرایط در ستاد مدیریت تنباکو مشخص و ابلاغ شده است.

وی در پایان بیان داشت: انتظار می‌رود با رفع مشکلات گفته شده و تکمیل مطالعه زنجیره ارزش این محصول و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شاهد رشد فزاینده سرمایه گذاری در حلقه‌های مختلف فرآوری، بسته بندی و صادرات و ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر برای کشاورزان تنباکو کار در سطح استان باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا