شهرستان ها

ظرفیت انتقال آب گچساران به ۵۵٠ لیتر بر ثانیه می سد/ پایان تنش آبی

یاسوج_ مدیر عامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت انتقال آب در شهرستان گچساران به ۵۵٠ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، امید صالحی صبح شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: در گچساران همواره تابستان تنش آبی وجود داشت، اما برای برون رفت از این بحران تاریخی با اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریالی، ارتقای ایستگاه‌های پمپاژ در حال انجام است.

وی ابراز داشت: بزودی با تکمیل این پروژه بزرگ، ظرفیت انتقال آب در شهر و روستاهای این شهرستان را با افرایش ۱۰۰ درصدی به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه می‌رسانیم که پایانی بر بحران تاریخی آب این شهرستان خواهد بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: شرایط خاص جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی گسترده استان، در کنار فرسودگی بالای ۴۰ درصد خطوط و شبکه‌های آبرسانی، باعث شده تأمین آب شرب در این استان علیرغم آنکه ۱۰ درصد روان آب‌های کشور را دارد، سخت و بسیار پر هزینه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر گام‌های بزرگی با نگاه خوب دولت برای بهبود آبرسانی و کاهش چالش‌های کم آبی انجام شد.

صالحی گفت: یکی از اقدامات مهم ما برای مدیریت تنش آبی خصوصاً در روستاهای پراکنده استان، آبرسانی به ۱۰۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان و با همکاری ارزشمند بسیج سازندگی بود، در این زمینه با عملکرد خوبی که اتفاق افتاد، جایگاه دوم کشوری را کسب کردیم.

وی افزود: شهرک ولایت و الغدیر از جمله مناطقی است که سالهاست با تنش آبی روبرو است، برای حل این معضل در ماه‌های اخیر چاهی با دبی ۷۲ لیتر بر ثانیه حفر شده و با تکمیل و تجهیز چاه‌ها بزودی جشن اتمام تنش آبی در این نقاط نیز گرفته خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره آبفا استان گفت: شهر و روستاهای لیکک سال‌ها بود خصوصاً با شروع گرما، آب جیره بندی بود و هیچگاه ظرفیت مخزن تکمیل نمی‌شد، الان با اصلاح و توسعه‌ای که در روزهای اخیر انجام شد، مخزن ۲ هزار و ۱۵ هزار متر مکعبی این شهر پُر شده و آب تمام وقت در شبکه جریان دارد و خوشحالیم امروز وضع نگران کننده و تنش این منطقه از استان نیز سامان پیدا کرد.

مدیرعامل آبفا استان تصریح کرد: برای روستاهای امامزاده جعفر نیز لوله و تأسیسات لازم خریداری شده و در روزهای آتی با اجرای اصلاح و توسعه در این منطقه، تنش آبی سالهای اخیر ان شا الله مرتفع می‌شود.

صالحی گفت: ۱۸ روستای باشت بالای ۷۰ درصد هدر روی داشتیم که از محل منابع داخلی آبرسانی به این منطقه با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال انجام و تنش آبی آن با این اصلاح و توسعه مرتفع شد.

مدیرعامل آبفا خاطر نشان استان کرد: اگر روزی در شهر مادوان تنش آبی مسأله اول گلایه مندی ها بود در تابستان ۱۴۰۲ اجازه رنج بیشتر مردم و تکرار این شرایط بد آبی را ندادیم امسال نیز تلاشمان را دوچندان می‌کنیم.

وی افزود: در شهر یاسوج نیز از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری بیش از ۳۵ کیلومتر اصلاح و توسعه با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال عملیاتی شده است و جدای از این بیش از ۱۵ کیلومتر اصلاح و توسعه از منابع داخلی اتفاق افتاد که در راستای سامان دادن دسترسی پایدار مردم کهگیلویه و بویراحمد به آب شرب پایدار بوده و مقابله با تنش آبی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا