شهرستان ها

انشعابات غیرمجاز روستانشینان مرکزی را تشنه کرد

اراک- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: ساخت اقامتگاه‌های غیردائم و انشعابات غیرمجاز آب، روستانشینان این استان را تشنه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حشمت الله عباسی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در پی کاهش چشمگیر بارندگی و بروز خشکسالی، کم‌آبی و تنش آبی در مناطق مختلف استان مرکزی پدیده اقامت گاه‌های غیر دائم و انشعابات غیر مجازآب در روستاها، روستا نشینان را با معضل کم آب به ویژه در روزهای پایانی هفته مواجه کرده است.

وی افزود: موضوع انشعاب‌های غیر مجاز و استفاده نادرست از آب علاوه بر خسارت به بیت‌المال به یک معظل جدی در استان تبدیل شده چرا که این امر علاوه بر توزیع ناعادلانه آب، منجر به آلودگی شبکه توزیع آب شده و عواقب و پیامدهای سنگینی از جمله به خطر افتادن سلامت دیگر شهروندان قانون مدار را در پی دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اینکه تأسیسات آبرسانی هر روستا، براساس میزان جمعیت آن، طراحی و احداث شده، افزود: با گسترش ساخت اقامتگاه‌های غیر دائم در روستاها در اواخر هفته جمعیت روستاها به شدت افزایش یافته است.

عباسی گفت: همچنین رخی از صاحبان اقامتگاه‌های غیر دائم، اقدام به ایجاد فضای سبز و احداث استخر در ابعاد مختلف می‌کنند که این امر، مصارف آب را بیش از حد انتظار بالا برده و منجر به اختلال در امر آبرسانی و یا قطع آب می‌شود.

وی تاکید کرد: تأسیسات آبرسانی هر روستا، براساس میزان جمعیت آن، طراحی و احداث می‌شود و افزودن بار جمعیت و همچنین افزایش مصرف آب، فشار بیش از حدی به این تأسیسات وارد می‌کند.

عباسی گفت: استفاده از انشعاب آب غیر مجاز علاوه بر افزایش بی رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات شرکت آبفای استان شده است.

وی ادامه داد: مصرف آب شرب از انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست و این گونه انشعاب‌ها منجر به اختلال در خدمات رسانی منظم و تضییع حقوق سایر مشترکین، آلودگی در شبکه توزیع آب، کاهش عمر مفید شبکه توزیع آبرسانی و همچنین به دلیل برداشت بی رویه منجر به افت فشار آب در شبکه توزیع می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزود: به منظور جلوگیری از اختلال در شبکه آب رسانی، از ابتدای سال جاری شرکت آب و فاضلاب مرکزی اقدام به تشکیل گروه‌های شناسایی سیار در تمامی شهرها و روستاهای تحت پوشش خود نموده که با پیمایش و پیگیری مستمر نسبت به شناسایی انشعابات غیر مجاز اقدام و برای استفاده کنندگان و نصب کنندگان انشعابات غیر مجاز بدون ملاحظه، پرونده قضائی تشکیل و برخورد لازم با آنها انجام خواهد شد.

عباسی تاکید کرد: بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد و با آن دسته از افرادی که به صورت خود اظهاری نسبت به معرفی انشعاب غیرمجاز خود اقدام کنند شرکت آب و فاضلاب نهایت همکاری را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی حفظ کمیّت و کیفیت آب به صورت پایدار، را عامل مهم افزایش حساسیت متولیان تأمین و توزیع آب به مقوله انشعابات غیرمجاز دانست و گفت: انشعابات غیرمجاز شامل انشعاب‌گیری غیرقانونی از خط انتقال، شبکه توزیع، مخزن و حتی انشعاب گیری بدون اطلاع از انشعاب مجاز، دست کاری و تخریب کنتور (به عنوان ابزار سنجش و اندازه‌گیری مصرف)، هدایت آب تأسیسات برای مصارف دیگر، برداشت غیرمجاز از خروجی علمک آبرسانی و شیرهای برداشت عمومی است.

عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با تاکید بر اینکه شناسایی و جمع آوری انشعابات غیرمجاز به طور ویژه توسط این شرکت دنبال می‌شود، افزود: بخشی از در آمد حاصله از پرداخت قبوض آب بها توسط مشترکین به بازسازی شبکه و انشعابات آب تخصیص پیدا می‌کند و استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز موجب بروز شکستگی، و افزایش هزینه‌های مربوط به بازسازی شبکه و انشعاب‌ها می‌شود که این امر حق الناس است و تضییع حقوق مشترکان قانونی را در پی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: انتظار است شهروندان هرگونه تخلف در مصرف آب و انشعاب غیرمجاز، با شماره تماس ۱۲۲، به اطلاع این شرکت برسانند تا مأموران مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا