شهرستان ها

برای ثبت جهانی قنات داوران رفسنجان تلاش می کنیم

کرمان- رییس مرکز قنات استان کرمان با اشاره به خاص بودن قنات در منطقه داوران رفسنجان گفت: برای ثبت جهانی این قنات تلاش می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برشان صبح چهارشنبه در جلسه هم‌اندیشی ثبت جهانی قنات داوران رفسنجان، اظهار داشت: این قنات به دلیل شاخص‌هایی مانند فراوانی آب، بهره‌وری در کشاورزی، جمعیت زیاد مسکونی و طول زیاد قنات، در اولویت ثبت جهانی قرار گرفته است.

برشان تصریح کرد: قنات اکبرآباد بم که به ثبت جهانی رسیده، تاکنون شاهد بازدید ۲۶۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی بوده و موجب درآمدزایی در آن منطقه شده است.

رئیس مرکز قنات استان کرمان گفت: برای انجام مطالعات میدانی و علمی ثبت جهانی قنات داوران نیاز به بودجه است که امیدواریم از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس فراهم شود.

وی ادامه داد: در این راستا محققان دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان همراهی خواهند کرد.

برشان سپس در تشریح وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تاکید کرد: اداره امور منابع آب شهرستان باید همه آمار استفاده از این آب و نیز دبی آب قنات را طی سال‌ها جمع‌آوری کنند.

رئیس مرکز قنات استان کرمان ادامه داد: جهاد کشاورزی نیز باید گزارش مبسوطی از کارها و خدمات در عرصه این قنات از جمله لایروبی ارائه دهد.

برشان گفت: بایستی دهیاری و شورای اسلامی روستای داوران همه اسناد از جمله خرید و فروش آب و زمین محدوده این قنات، اسامی افرادی که از قدیم تاکنون از آب این قنات برداشت می‌کنند اعم از زعیم، دروگر، دشت بان و کشاورز را جمع آوری کرده و ارائه دهد.

وی تاکید کرد: اداره هواشناسی نیز باید آنالیز هواشناسی این منطقه از جمله خشکسالی و ترسالی، سیلابی بودن و دیگر مختصات هواشناسی را انجام دهد.

رئیس مرکز قنات استان کرمان گفت: تهدیدات محیط‌زیستی در پهنه این قنات باید شناسایی شود بنابراین بحث آسیب‌شناسی اهمیت دارد.

برشان با تاکید بر رفع تمامی موانع جهت ثبت جهانی این قنات، خاطرنشان کرد: کار مطالعاتی میدانی قنات داوران با کمک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان پیش خواهد رفت.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا