شهرستان ها

طلای سفید در دستان کشاورزان/پیش بینی برداشت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه

بیرجند-سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری از سطح زیر کشت پنبه از مزارع استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه برداشت شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کشت پنبه این طلای سرخ در خراسان جنوبی یکی از ظرفیت‌های بی بدیل بخش کشاورزی است.

پنبه از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی این استان داشته و به عنوان یکی از محصولات راهبردی شناخته می‌شود و در بسیاری از شهرهای خراسان جنوبی چون بشرویه و سرایان یکی از محل‌های درآمد کشاورزان محسوب می‌شود.

نقش صنایع تبدیلی در افزایش ارزش افزوده پنبه

علاوه بر این، کشت پنبه نقش مهمی در حفظ محیط زیست نیز دارد. ریشه‌های پنبه به تثبیت خاک کمک می‌کنند و همچنین این گیاه در جذب گرد و غبار و آلودگی هوا نقش مهمی دارد.

در کنار افزایش سطح زیر کشت، توجه به ارتقای کیفیت تولید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، به‌کارگیری دانش روز و همچنین توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند به افزایش ارزش افزوده پنبه و رونق هر چه بیشتر این محصول در خراسان جنوبی کمک کند.

محمد حسین اکبری، سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این زمینه با اشاره به اینکه کشت پنبه در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع خراسان جنوبی در حال انجام است، اظهار کرد: کشت پنبه تا پایان خرداد ماه در خراسان جنوبی ادامه دارد.

پیش بینی برداشت ۱۷ هزار و ۵۰۰ پنبه

وی افزود: پیش بینی می‌شود که در سال جاری از این سطح زیر کشت پنبه از مزارع استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه برداشت شود.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در ۱۱ شهرستان از ۹ شهرستان خراسان جنوبی کشت پنبه وجود دارد و بیشترین سطح زیر کشت نیز مربوط به شهرستان‌های بشرویه، سرایان و قائنات است.

اکبری با بیان اینکه در سال جاری کشت پنبه حدود پنج درصد کاهش دارد که علت آن را باید در مواردی چون واردات پنبه در فصل برداشت محصول و در نتیجه کاهش قیمت و کاهش خرید و رسوب محصول تولیدی جست و جو کرد.

فعالیت چهار هزار و ۵۰۰ بهره بردار پنبه

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار پنبه داریم، یادآور شد: استان ما رتبه ششم تولید پنبه را در کشور به خود اختصاص داده است.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به منظور حمایت و کمک به پنبه کاران تأمین و تدارک نهاده‌های تولید از جمله دو هزار و ۶۰۰ تن کود شیمیایی یارانه دار را برنامه ریزی کرد.

اکبری یادآور شد: ما در جهاد کشاورزی از هیچ تلاشی برای کمک به پنبه کاران پرتلاش استان فروگذار نخواهیم کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا