فضای مجازی

او هم جوان بود!

بسیاری از مردم، هم قاتل و هم مقتول را قربانی کسانی می‌دانند که از آن سر دنیا نوشتند : «بزنید و بکشید» و حالا خودشان یا درگیر تبلیغات کرم مراقبت پوستی هستند یا در کنسرت پول پارو می‌کنند.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: دیروز «محمد قبادلو» اعدام شد؛ جوانی که در جریان اغتشاشات سال گذشته با یک پیکان سفید، با سرعت بالا به سمت مأموران نیروی انتظامی حرکت کرد و ۶ نفر را بر زمین انداخت. از آن ۶ نفر، پنج نفر مصدوم شدند و «فرید کرم‌پور» در اثر شدت ضربه و حجم جراحات جان خود را از دست داد. او هم جوان بود.

بعد از این خبر، فضای مجازی از واکنش‌های مختلفی درباره این ماجرا لبریز شد. برخی مطابق معمول هشتگ «نه به اعدام» زدند و برخی دیگر با اجرای حکم قصاص کسی که یک مأمور جوان را به شهادت رسانده بود، موافق بودند و با آن همراهی کردند. اما عمده واکنش‌ها حاکی از آن بود که مردم هم عزادار جوانی بودند که با خودروی قاتل زیر گرفته شد و به شهادت رسید، هم مغموم جوانی که آن قدر در مسخ زمین بازی شده بود که راضی شد چندین نفر را به قصد کشتن با ماشین زیر بگیرد و حالا سر خودش بالای دار رفته است.

بسیاری از مردم، هم قاتل و هم مقتول را قربانی می‌دانستند، قربانی آتشی که شعله‌هایش از گور کسانی بلند شد که خودشان به قدر یک تار مو یا یک قطره خون هم هزینه ندادند. آنها که از لندن و لس‌آنجلس و نیویورک، مردم را علیه مردم و جوانان را مقابل جوانان قرار می‌دادند و علنی و مشهود به درگیری فیزیکی و خونریزی تهییج می‌کردند. در این شرایط، کاربران زیادی یادآوری کردند که فراموش نمی‌کنند چه کسانی از زیر لحاف و از آن سر دنیا نوشتند و فریاد کشیدند، بزنید و بکشید و حالا خودشان یا درگیر تبلیغات کرم مراقبت پوستی هستند یا روی سکوهای این کشور و آن کشور کنسرت برگزار می‌کنند و پول از پاروهایشان بالا می‌رود.

«دنیا دادرسان» کسی که سال‌ها پیش از ایران رفته و سعی کرده خودش را به عنوان یک «خواننده» معرفی کند، سال گذشته در توئیتر تا جایی که توانست به روی شعله‌های آتشی که خودش فرسنگ‌ها از آن فاصله داشت بنزین ریخت. او یک بار نوشت: «هرکس به مردم شلیک کرد را بزنید. هرکس گفت نزنیدش، او را هم بزنید. هر کس گفت صحبت کنیم؛ او را هم بزنید. هر کس گفت من هم اعتراض دارم اما این راهش نیست، او را هم بزنید. هر کس گفت فرق شما با آنها چیست او را هم بزنید. هر کس گفت اینها بروند چه کسانی می‌آیند، او را دو بار بزنید.» دادرسان در آخر این متن نوشت: «آن قدر بزنید تا تمام شوند…»

حالا اگر برایتان جالب است بدانید کسی که این طور از زدن و کشتن و خون ریختن حرف می‌زد کجاست، کافی است سری به صفحه اینستاگرامی‌اش بزنید تا ببینید برای کنسرتی که قرار است روزهای اول تعطیلات نوروز در آلمان برگزار کند تبلیغ کرده و دنبال‌کنندگان خود را به «باشکوه‌ترین فستیوال نوروزی در اروپا» دعوت کرده است.

«صدف بیوتی» کسی که با ساختن ویدئوهای آرایشی در اینستاگرام شناخته شده و در آمریکا زندگی می‌کند، در روزهای اغتشاشات از «سان‌فراسیسکو» استوری می‌گذاشت: «نصف فیلم‌هایی که می‌فرستید، قایمکی از پنجره خانه گرفته شده. خب وقتی یک مشت مأمور زحمت‌کش از کوچه رد می‌شوند آیا نباید با یک کوکتلی، نارنجکی چیزی از آنها پذیرایی شود؟»

اگر برایتان سوال است که صدف بیوتی این روزها کجاست و چه می‌کند، او کماکان در سان‌فراسیسکو است و در چند و چون گسترش فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش سیر می‌کند. او هم مثل بسیاری دیگر از فعالان اینستاگرامی بعد از چند هفته که مردم ایران را تشویق کرد تا در خیابان‌ها به جان هم بیفتند، وقتی دید کار به جایی نرسید یک استوری گذاشت و گفت باید تبلیغاتش را از سر بگیرد و دیگر بیشتر از این چند هفته نمی‌تواند قراردادهایش را لغو کند. آنجا چند قرارداد به تعویق و اینجا چه جوانانی به خاک افتادند…

پهلوی‌ها هم که خود را یکی از ستون‌های اپوزیسیون می‌دانستند وقتی از کمپین‌های مختلف به نتیجه دلخواه خود نرسیدند زیر میز زدند. حالا در صفحه اینستاگرامی که متعلق به یکی از اعضای خانواده فراری پهلوی است روز گذشته، عکسی از یک مهمانی اعیانی منتشر شد. بسیاری از کاربران فضای مجازی به این پست واکنش تندی نشان دادند و گفتند: همین‌ها که جوان‌ها را تحریک می‌کردند تا به خیابان بریزند و یکدیگر را بکشند باعث شدند یک جوان مثل قبادلو چند سرباز و مأمور نیروی انتظامی را زیر بگیرد؛ حالا هم آن تعداد زیادی از قبادلوها و کریم‌پورها به خاک سپرده شده‌اند اما برای هیچکدام از اینها کوچک‌ترین اهمیتی ندارد که کدام طرف ماجرای اخیر، عزادار جوانش باشد. با خیال راحت آن طرف دنیا حسابی خوش می‌گذراندند تا بار دیگر باز چه بهانه‌ای پیدا کنند و بر گرده مردم سوار شوند.

این صفحه ساعتی بعد از اعتراضات گسترده گروه‌های مختلف کاربران مجازی، پست اینستاگرامی خود را حذف کرد.

او هم جوان بود!

آگهی
دکمه بازگشت به بالا